شیر خشک نستله

شرکت نستله

نستله یک شرکت سوئیسی چندملیتی مواد غذایی و نوشیدنی است. به گفته ویکی پدیا، محصولات آنها شامل غذای کودک، آب آشامیدنی، غلات صبحانه، قهوه و چای، شیرینی، محصولات لبنی، بستنی، غذای منجمد، غذای حیوانات خانگی و تنقلات است. این شرکت بیش از 8000 برند دارد. آنها همچنین 447 کارخانه در 194 کشور دارند و حدود 339000 نفر را استخدام کرده‌اند. آنها واقعاً همان چیزی هستند که شما آن را غول می‌نامید.

هر زمان که بحثی در مورد فاسدترین و غیراخلاقی‌ترین شرکت‌های جهان مطرح می‌شود، نستله همیشه در صدر فهرست قرار می‌گیرد. نستله یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های جهان است که صدها محصول آن در سراسر جهان به فروش می‌رسد. جای تعجب نیست که نستله بر بازار مواد غذایی فرآوری شده و بسته‌بندی تسلط دارد.

منبع 1 - SturtupTalky

نستله سالانه بیش از 90 میلیارد دلار درآمد دارد و تخمین زده می‌شود که حدود 150 بسته شکلات کیت کت نستله، در هر ثانیه در سطح جهان مصرف می‌شود.

منبع 2 - BizVibe

نستله برندها و محصولات مختلفی دارد که شیر خشک بچه محبوب‌ترین آنهاست. اما این محصول شرکت سابقه وحشتناکی دارد.

شیر خشک نستله

شکلات کیت کت

 

رواج شیر خشک در دنیا

پس از جنگ جهانی دوم، بسیاری از خانواده‌های غربی از شیر مادر به شیر خشک روی آوردند. استفاده از شیر خشک متمدن‌تر، مدرن‌تر و راحت‌تر تلقی می‌شد. مادرانی که تغذیه با شیر خشک را انتخاب کردند ظاهراً مورد حمایت علم بودند. تبلیغ می‌شد که شیرخشک‌های ساخته شده توسط شرکت‌هایی مانند نستله سرشار از مواد مغذی و جایگزینی عالی برای شیر مادر هستند.

با این حال، در مواجهه با کاهش فرزندآوری زنان در جهان غرب در طول دهه 1960، فروش آن کاهش یافت. شرکت‌های تولید کننده شیر خشک باید بازار جدیدی برای محصول خود پیدا می‌کردند. برخی از شرکت‌ها، مانند نستله، به کشورهای در حال توسعه روی آوردند و با استفاده از پروپاگاندا و اعطای نمونه‌های رایگان شیر خشک سعی کردند به مادران روشی جدید برای تغذیه نوزادان‌شان معرفی کنند.

نستله سعی کرد با پخش این روایت که شیرخشک برای نوزادان مفید است و تمام مواد مغذی لازم را که شیر مادر نمی‌تواند، فراهم می‌کند، مشتریان را فریب دهد. آنها حتی به متخصصان پزشکی و سلبریتی‌ها رشوه می‌دادند تا به برتری شیر خشک نسبت به شیر مادر گواهی دهند. این مسئله از نظر اخلاقی آنقدر وحشتناک است که هیچ‌کس نمی‌تواند درباره آن مناقشه کند.

اولین شیر خشک

تبلیغ شیر خشک

 

تبلیغات سراسری و همه‌جانبه

شرکت نستله تبلیغات زیادی برای این کار کرد. آن‌ها به پزشکان می‌گفتند که محصول نستله را به هر مادری توصیه کنند و به آن‌ها رشوه می‌دادند و این شروع بزرگ‌ترین رسوایی پزشکی جهان بود.

کمپین‌های تبلیغاتی مادران را تشویق می‌کند که شیر مادر را با شیر خشک جایگزین کنند. وحشتناک‌ترین کاری که نستله انجام داد این بود که "بازاریاب‌های خانم" را در مناطق در حال توسعه آسیا و آفریقا استخدام کرد تا به مادران مشاوره پزشکی بدهند و نمونه‌های رایگان شیر خشک را به آنها تحویل دهند.

تاریخچه شیر خشک

 

بازاریابی گسترده و مستمر

در کشور سنگاپور، خانم‌های بازاریاب آنقدر زیاد بودند که از حضور در بیمارستان‌ها منع شدند. پس از آن، این افراد به سادگی بیرون از خانه منتظر می‌مانند تا مادران جدید از خانه خارج شوند و سپس شیر خشک را به آن‌ها بدهند.

در جامائیکا، بازاریاب‌ها توانستند نام مادران دارای نوزاد را به دست آورند و از خانه‌های آنها دیدن کنند. در فیلیپین، بازاریاب‌ها خانه‌های مردم را ویزیت و نوزادان و کودکان خردسال را از پوشک‌هایی که روی بند رخت خانه‌ها آویزان بودند، پیدا کردند.

رسانه‌های چاپی و رسانه‌های بصری در کشورهای در حال توسعه مانند برزیل،  شیر خشک پس از سیگار و صابون، بیشترین تبلیغ را برای شیر خواران به خود اختصاص داده بودند. آن‌ها در تبلیغات وعده می‌دادند «در صورت استفاده از شیرخشک، روش مدرن تغذیه نوزاد، فرزندانی با تحرک زیاد و گونه‌های چاق خواهید داشت.»

شیر خشک در آسیا

 

پرداخت رشوه به جامعه پزشکی

شرکت نستله به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها با محصولات رایگان و مزایای مالی رشوه داد. در نیجریه، کلینیک‌ها سالانه 8000 قوطی شیر خشک رایگان دریافت می‌کردند. در اتیوپی، هند و سایر نقاط جهان، شرکت‌ها به کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای تشویق به استفاده از شیر خشک، بطری‌های آب رایگان و هدایای دیگر دادند.

بعد از آن نیز، شرکت‌های تولید شیر خشک شروع به اهدای مبالغ هنگفتی به بیمارستان‌ها و پزشکان کردند و شرکت‌ها «میلیون‌ها دلار یارانه پنهان برای اثاثیه اداری، پروژه‌های تحقیقاتی، هدایا، کنفرانس‌ها، نشریات و وسایل سفر حرفه‌ای پزشکی هزینه کردند».

 

اثرات استفاده از شیر خشک نستله

شیر خشک نوزاد نستله، اثرات وحشتناکی را در آفریقا، آمریکای جنوبی و کشورهای جنوب آسیا ایجاد کرد. مرگ‌های مرتبط با شیر خشک نستله به شدت افزایش یافت و با تحریم نستله در دهه 1970 به اوج خود رسید. بایکوت شیر خشک نستله نیز به مشکل پایان نداد، بلکه به درخواست برای تعیین استانداردهای بین‌المللی شیر خشک دامن زد.

این جنایت، منجر به مرگ هزاران نوزاد شد، زیرا مادران شیر خود را با شیر خشک نستله جایگزین کردند. محصول نستله نتوانسته بود مواد مغذی لازم که شیر مادر فراهم می‌کند را به نوزادان برساند.

ناتوانی مردم در تهیه شیر خشک

زمانی که مادران برای تغذیه فرزندان خود به شیر خشک وابسته شدند، قیمت تمام شده محصول افزایش یافت. در نتیجه، بسیاری از زنان شروع به آب بستن در شیر خشک کردند تا مدت زمان بیشتری از یک قوطی شیر خشک استفاده کنند. آنها سه برابر مقدار توصیه شده آب اضافه و ارزش غذایی شیر خشک را به شدت کاهش می‌دادند.

هنگامی‌که محققان در اندونزی این پدیده را بررسی کردند، دریافتند که "تنها یک نفر از هر چهار زن، شیر را به میزان معقولی نزدیک به مقدار توصیه شده مخلوط کرده است."

در یک جلسه استماع در مورد بهداشت و تحقیقات علمی که در سال 1978 در ایالات متحده برگزار شد، دکتر آلن جکسون شهادت داد که مادران قوطی‌های شیر خشک را که قرار بود سه روز برای یک کودک دوام بیاورد، به مدت دو هفته برای دو کودک استفاده می‌کردند.

منبع 3 - Ranker

 

فقرا، قربانی اصلی شیر خشک

بدترین تاثیر در مناطق توسعه نیافته جهان بود، جایی که مادران برای صرفه‌جویی در هزینه، شیر خشک را با آب بیشتری رقیق می‌کردند و ناآگاهانه کودکان را گرسنگی می‌دادند. شیر مادر تمام عناصر حیاتی برای رشد کودک و سیستم ایمنی بدن او را فراهم می‌کند. با کمبود شیر طبیعی، بسیاری از نوزادان مناطق توسعه نیافته بدون دسترسی به آب سالم از بیماری‌های مختلف رنج بردند و جان خود را از دست دادند.

مادران در کشورهای توسعه نیافته از آب ناسالم و مملو از آلاینده‌ها هنگام مخلوط کردن شیر خشک استفاده می‌کردند.

علاوه بر این، بطری‌های استفاده شده برای شیر خشک استریل نمی‌شدند. علی‌رغم دستورالعمل‌های مربوط به قوطی‌های شیر خشک، اغلب مادران به دلیل فقدان امکانات، گرمایش کافی برای استریل کردن بطری‌ها نداشتند.

منبع 4 - Ranker

آب آلوده

 

اعتراضات مردمی در پی مرگ هزاران نوزاد

این امر منجر به مرگ هزاران نفر شد و حتی رسانه‌ها شیر خشک را "قاتل نوزادان" نامیدند. زمانی که اوضاع بدتر شد و مردم از این بابت عصبانی شدند و اعتراض کردند، سازمان بهداشت جهانی در سال 1981 قانون بین‌المللی بازاریابی جایگزین‌های شیر مادر را تصویب کرد. اما خسارت وارد شده قابل جبران نبود و تنها کاری که نستله انجام داد این بود که در تبلیغات خود شروع به ذکر این نکته کرد که شیر مادر قابل جایگزینی نیست.

حتی اگر این شرکت تمام تلاش خود را می‌کرد تا تصاویر برتری شیر خشک نسبت به شیر مادر را از روی بسته‌بندی‌های محصولات خود پاک کند، آسیب‌هایی که به میلیون‌ها نفر در سراسر جهان وارد شده بود، پاک نمی‌شد. آنها هنوز هم برنامه فروش شیرخشک بچه را پیش می‌برند و به کارکنان بهداشتی در کشورهایی با قوانین آسان‌تر، رشوه می‌دهند.

منبع 5 - StartupTalky

 

مدیران نستله به مجلس سنای آمریکا جهت پاسخگویی دعوت شدند و در پاسخ به اتهامات خود درباره شیر خشک در این کشورها گفتند ما دستور العمل را پشت آن نوشته بودیم، خودشان سواد نداشتند.

منبع 6 - مجله علمی ZME

بایکوت نستله

تحریم نستله

 

تصویب قوانین بین‌المللی

در اوایل دهه 1980، شرکت‌های تولید کننده شیر خشک کودک، استانداردها را تعیین کردند. در سال 1980، مجمع جهانی بهداشت توصیه‌های WHO و یونیسف را در مورد شیوه‌های بین المللی تغذیه نوزادان تصویب کرد. همچنین آنها یک دستورالعمل رسمی‌در سال بعد منتشر کردند، اما نستله و سه شرکت دیگر در مورد عدم پیروی از هرگونه سیاست رسمی بسیار صریح بودند.

قانون بین‌المللی بازاریابی جایگزین‌های شیر مادر، که توسط مجمع جهانی بهداشت در سال 1981 به تصویب رسید، تصریح می‌کند که شرکت‌های تولیدکننده غذای کودک نباید مستقیماً با مادران، بیمارستان‌ها یا کارکنان بهداشتی – به‌ویژه با هدایا – ارتباط داشته باشند. برچسب‌ها باید واضح باشند و هشدارهای کافی ارائه دهند. شرکت‌ها همچنین باید عوارض جانبی استفاده از شیر خشک‌ها را توضیح می‌دادند.

سازمان جهانی بهداشت

در دهه 1970، توجه جدیدی به تغذیه با شیر مادر در مقیاس جهانی شد. دهه 1970 شاهد افزایش نگرانی برای زنان و نوزادان در کشورهای در حال توسعه بود. جایی که شیردهی در دهه قبل به طور قابل توجهی کاهش یافته بود.

در ایالات متحده، ائتلاف اقدام شیرخشک نوزادان تحریم این محصول نستله را آغاز کرد که به بخش‌هایی از اروپا، کانادا و استرالیا نیز گسترش یافت. از سال 1977 تا 1981، نستله تلاش کرد تا به نگرانی‌ها رسیدگی کند و تصویر خود را بازسازی کند. در همین حال، شبکه بین المللی اقدام برای غذای کودک (IBFAN)، گروهی متشکل از شش سازمان که علیه نستله کمپین می‌کنند، تشکیل شد و برای نظارت بر صنعت شیر خشک بچه مبارزه کرد.

اگر چه یک دستورالعمل بین‌المللی برای بازاریابی جایگزین‌های شیر مادر در سال 1981 ایجاد شد، اما نستله تا سال 1984 آن را نپذیرفت.

ibfan

بایکوت جهانی محصولات شرکت نستله

بایکوت جهانی شرکت نستله در سال 1977 آغاز شد و تا سال 1984 ادامه داشت. کشورهای سراسر جهان شروع به پذیرش این دستورالعمل کردند و شرکت‌ها نیز به زودی موافقت کردند. نستله سرانجام در سال 1984 موافقت کرد که از این کد پیروی کند. با این حال، اجرای این سیاست موفقیت زیادی نداشته است و شرکت‌ها همچنان قوانین را زیر پا می‌گذارند.

محققان موضوع افزایش تغذیه با شیشه شیر را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت دریافتند که نه تنها از شیر خشک استفاده نادرست می‌شود، بلکه این استفاده نادرست منجر به بیماری و مرگ نوزادان می‌شود و مادران در مورد اثربخشی آن گمراه می‌شوند. اقدام متقابل نستله این بود که «۸۱ کارخانه در ۲۷ کشور غیرصنعتی و ۷۲۸ مرکز فروش در تمام دنیا داشت که محصولاتش را تبلیغ می‌کردند.»

تغییر و تعدیل قوانین بین‌المللی توسط نستله

نستله همچنان به تأثیرگذاری بر سیاست‌های بین‌المللی و استانداردسازی محصولات شیر ​​خشک ادامه می‌دهد. موج تحریم نستله در سال 1988 دوباره به راه افتاد و تاکنون، بیش از 20 کشور زیرمجموعه‌های نستله را به دلیل نادیده گرفتن قوانین بین المللی بازاریابی جایگزین‌های شیر مادر تحریم کرده‌اند. گروه غیرانتفاعی Baby Milk Action اصرار دارد که تحریم‌ها تا زمانی که نستله برنامه اقدام چهار ماده‌ای آنها را دنبال کند، ادامه خواهد داشت.

 

این داستان ادامه دارد

کارخانه نستله

نستله سیاست خاص خود را دارد، اما همچنان با اتهام فروش شیر خشک "غیر استاندارد" نوزاد در آفریقای جنوبی مواجه است. در فوریه 2018، نستله متهم شد که مواد مهمی را از محصول خود در آفریقای جنوبی حذف می‌کند. همچنین «راهبردی برای افزایش سود خود از طریق تلاش برای متقاعد کردن والدین به خرید محصولات گران‌تر با این باور که این محصولات برای سلامت فرزندشان بهتر است، دارد.»

در سال 2022، Baby Milk Action درباره فعالیت‌های نستله در اوکراین هشدار داد و تکرار کرد که چرا با وجود اینکه تحریم محصولات این شرکت ادامه دارد، زیرمجموعه‌های نستله، یعنی Gerber در اوکراین به تولید شیر خشک و سایر محصولات مورد استفاده در سراسر جهان ادامه می‌دهند!

منبع 7 - Ranker

 

سایر مقالات پلاسما را اینجا ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *