کشور آرژانتین

آرژانتین؛ آینه عبرت در دنیای اقتصاد

پِزو، واحد پولی آرژانتین هست که بخاطر تورم‌های چند هزار درصدی در این کشور، بشدت ارزش خودش رو از دست داده. تا جایی که آرژانتینی‌ها در چند مرحله، مجبور شدند 13 صفر رو از واحد پولی خودشون حذف کنند. شرکت‌های خارجی مستقر در خاک آرژانتین، دو بار علیه دولت‌های آرژانتین بخاطر حمایت از تولید ملیِ این کشور کودتا کردند. رکود اقتصادی بزرگترین خسارت آرژانتین در این دوره از استعمارِ نو بوده.

گلزنی دیه‌گو مارادونا به انگلیس در جام جهانی 1986، یکی از سیاسی‌ترین گل‌های جام جهانی محسوب میشه. مارادونا این گل رو با دست وارد دروازه انگلیسی‌ها کرد و اون رو انتقام کشته شدن 650 سرباز آرژانتینی در جنگ نظامی دو کشور بر سر جزایر فالکلند دونست.

آرژانتین ناپایدارترین اقتصاد دنیا رو داره و بین صاحب‌نظران به عنوان «کشور ابر تورم‌ها» شناخته میشه. برای مثال در اواخر دهه 1980 نرخ تورم سالانه این کشور به بیش از 20000 درصد رسید. تبعیت محض از سیاست‌های صندوق بین‌المللی پول، باعث گسترش فساد مالی و افول اقتصادی آرژانتین طی 100 سال اخیر شد. خصوصی‌سازی عجولانه، میخکوب کردن نرخ ارز و افزایش حجم بدهی‌های خارجی، بخشی از این سیاست‌های نادرست بوده.

پیوند سیاست و فوتبال در آرژانتین

آرژانتین هم مثل انگلیس، زمانی یک دولت استعمارگر بوده و سابقه بدی در قتل عام بومیان آمریکای لاتین داره. جالبه بدونید در حال حاضر بیش از 100 هزار دورگه انگلیسی-آرژانتینی در این کشور زندگی می‌کنند که گروهی ثروتمند و صاحب قدرت هستند. جام جهانی 1978 در آرژانتین به عنوان «کثیف‌ترین جام جهانی تاریخ» شناخته میشه. رافائل ویدِلا، دیکتاتور آرژانتینی محله‌های فقیرنشین اطراف فرودگاه و استادیوم‌ها رو به زور پاکسازی کرد تا بتونه با کسب میزبانی جام جهانی به دولت خودش مشروعیت ببخشه. تبانی این سیاستمدار فاشیست برای برد 6 گله آرژانتین مقابل تیم ملی پرو هم یکی دیگه از نقاط تاریک این دوره از فوتبال بود.

واقعیت‌های کشور آرژانتین
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *