کشور آمریکا

آمریکا، کالبد بی‌روح قدرت

ویلیام بلوم (Blum William) نویسنده آمریکایی در کتاب «کشتنِ امید» فهرست بلندبالایی از مداخلات کشور آمریکا در سایر کشورها رو بررسی می‌کنه. جالبه بدونید که صابون دولت آمریکا به تن اکثر کشورهای حاضر در جام جهانی 2022 خورده. کودتای نظامی 22 مرداد 1332 و تبعید دکتر مصدق هم یکی از 35 براندازی هست که آمریکا علیه دولت‌های مردمی در جهان انجام داد.

ایالات متحده بیش از 23 درصد از عمرش رو در جنگ سپری کرده. این کشور کمتر از 250 سال قدمت داره و از آغاز تاسیسش تا حالا 107 جنگ نظامی داشته. واقعیت این هست که حیات اقتصادی آمریکا در بخش خصوصی به ایجاد جنگ و خشونت وابسته‌ست. تعداد زیادی از اعضای مجلس سنا و کنگره آمریکا هم سهامدار کمپانی‌های بزرگ اسلحه‌سازی در جهان هستند.

اقتصاد ایالات متحده آمریکا

چاپ پول بدون پشتوانه یکی از پدیده‌های منفی در اقتصاد آمریکاست. 80 درصد از پول موجود در بازار این کشور طی 2 سال گذشته به چاپ رسید که عواقب تورمیِ شدیدی رو درپی داره. به گزارش صندوق بین‌المللی پول، دلار آمریکا  هم جذابیت خودش رو از دست داده و ذخایر ارزیِ ایالات متحده در جهان به پایین‌ترین سطح خودش در 25 سال اخیر رسیده. طبق گزارش تخصصی هاروارد، آمریکا قدرت رقابت اقتصادی خودش با سایر کشورهای مهم رو از دست داده. علت این موضوع افزایش سرسام‌آور هزینه‌های دولتی بیان میشه.

به گزارش واشنگتن پست، «نابرابری اقتصادی» در آمریکا اوضاع عجیبی پیدا کرده. عمده ثروت آمریکا در اختیار یک درصد از افراد قرار داره و این مسئله باعث «شکاف طبقاتی» بی‌سابقه در ایالات متحده شد. کارشناسان یکی از نشانه‌های افول آمریکا رو میزان بدهی این کشور می‌دونند. تحقیقات بنیاد پترسون نشون میده در 22 سال اخیر بدهی ایالات متحده نسبت به تولید ناخالصش افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته. دولت آمریکا با 31 تریلیون دلار، بیشترین بدهی خارجی رو در دنیا داره!

تجزیه‌طلبی ایالات مختلف آمریکا

تحقیقات موسسه بین‌المللی پیو (Center Research Pew) درگیری‌های سیاسی-اجتماعی در آمریکا رو بی‌سابقه بیان می‌کنه. 59 درصد از جامعه آمریکا معتقدند مردم این کشور در مورد مفاهیم پایه سیاسی، با هم تفاهم ندارند. در نیم قرن اخیر ایالت‌های مختلف آمریکا بارها برای جدایی از این کشور تلاش کردند. یک نظرسنجی بین‌المللی در سال 2017 نشون میده که اکثریتِ 68 درصدی از جامعه ایالات متحده آمریکا تمایل به جدایی از این کشور دارند.

واقعیت‌های کشور آمریکا
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *