کشور استرالیا

استرالیا؛ ویترین دردسرهای ریز و درشت

کاوشگرانی از بریتانیا، اسپانیا و هلند، سرزمین استرالیا رو در قرن 17 میلادی پیدا کردند و هر کدوم براش اسمی گذاشتند. جالبه بدونید که اولین ساکنان غیربومی در استرالیا، محکومان بریتانیا بودند که به دلیل پر بودن ظرفیت زندان‌های کشورشون از سال 1786 به استرالیا منتقل شدند.

قبل از کشفِ استرالیا، حدود یک میلیون و 400 هزار بومی در تنگه تورس زندگی می‌کردند. بیشتر اون‌ها بخاطر بیماری‌های واگیردارِ اروپایی‌ها و جنگ برای پس گرفتن زمین‌هاشون کشته شدند. مردم بومی استرالیا امروز هم قربانی تبعیض نژادی در این کشور هستند. اون‌ها کمتر از 3 درصد جمعیت استرالیا رو دارند اما بیش از یک چهارم زندانیان این کشور رو تشکیل میدن. احتمال اینکه یک نوجوان بومی در استرالیا به زندان بره بیشتر از دانشگاه رفتنش هست.

حیوانات در کشور استرالیا

استرالیا 50 میلیون کانگورو داره که جمعیت‌شون دو برابر مردم این کشوره. کانگوروها عامل 90 درصد از تصادفات رانندگی در این کشورند که البته مشکل فقط اون‌ها نیستند. سال 1932 ارتش استرالیا با انواع مهمات و مسلسل به جنگ شترمرغ‌ها رفت و در نهایت شکست خورد. جدال ارتش استرالیا با انواع حیوانات هنوز هم ادامه داره.

حکومت و اقتصاد در استرالیا

شاه بریتانیا حاکم استرالیا هم هست. نفر اول در نظام سلطنتی بریتانیا، فرماندار کل و مسئولین اصلی استرالیا رو منصوب میکنه. چند دهه قبل هم ملکه الیزابت، نخست وزیر استرالیا رو برکنار و پارلمان‌شون رو منحل کرده بود.

استرالیا یکی ازثروتمندترین کشورهای جهانه که غنی‌ترین ذخایر معدنی رو در اختیار داره. این کشور چهارمین تولیدکننده زغال سنگ در دنیاست، اما توزیع نابرابر ثروت و سیاسی‌کاری احزاب، باعث گسترش فقر در بین مردم استرالیا شد. 95 درصد از مساحت استرالیا خالی از جمعیتِ آدم‌هاست. اما جاذبه‌های گردشگری خاصی دور از سواحل داره. سالانه حدود 10 میلیون گردشگر وارد استرالیا میشن که بیشتر از هر جای دنیا در این کشور پول خرج می‌کنند.

دانشگاه‌های استرالیا بیشترین تعداد دانشجوی بین‌المللی رو در جهان دارند و بخش خصوصی، حسابی اونجا سرمایه‌گذاری کرده. اما به دلیل رویکرد صرفاً اقتصادی این دانشگاه‌ها، استرالیا مسیر دانش‌بنیان شدن رو طی نمی‌کنه و همچنان وابسته به خام‌فروشی هست.

واقعیت‌های کشور استرالیا
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *