امیرکبیر

اقدامات امیرکبیر در صنعت ایران!

میرزا محمدتقی خان فراهانی معروف به امیرکبیر، یکی از محبوب‌ترین سیاستمداران تاریخ ایران هست. اما زمانی که قاجاری‌ها کار رو به امیر سپردند، اقتصاد و صنعت ایران اصلاً اوضاع خوبی نداشت. می‌پرسید چطوری؟ خب عقب‌افتادگی کشاورزی بود، رکود صنایع بود، و تاراج ذخایر طلا در ازای خرید کالاهای بنجل خارجی هم خلاصه‌ای از این وضعیت بود! به عبارتی اون موقع امیرکبیر با یک بن‌بست تمام عیار در اقتصاد ایران رو به رو می‌شد. طبیعتاً تغییرات کوچیک نمی‌تونست شرایط رو درست کنه. حالا امیرکبیر چی کار کرده؟

شکستن انحصار انگلیسی‌ها

مثلاً قبل از روی کار اومدن صدراعظم، تحقیقات و استخراج از معادن ایران کلاً در انحصار انگلیسی‌ها بود. تا بالاخره سال 1276 شمسی، امیرکبیر دستور داد معادنی که مدت‌هاست تو مشت خارجی‌ها گیر کرده و بلاتکلیف مونده، در اختیار مردم قرار بگیره. یعنی هر کس حق داشت از معدنی که پیدا می‌کنه، استخراج کنه و تازه 5 سال هم از پرداخت مالیات معاف باشه. پس این‌جوری ظرفیت‌های معطل مونده کشور به یک تجارت راحت و بی‌دردسر برای خود مردم تبدیل شد.

ولی فقط این نبود! امیرکبیر همه‌جوره حامی و پشتیبان کسانی بود که صنایع و فنون جدیدی رو اختراع یا راه‌اندازی می‌کردند. در این صورت اون‌ها حق داشتند که تا 5 سال دانش جدید رو در انحصار خودشون نگهدارند و پاداش هم بگیرند. یکی دیگه از مسائل امیرکبیر افزایش تولید ملی بود؛ که بدون نیروی ماهر و آموزش اصول فنی امکان‌پذیر نبود. برای همین صدراعظم تعدادی استادکار اروپایی رو از کشورهای مختلف به مدرسه دارالفنون آورد تا نیروی ماهر ایرانی تربیت کنند.

بورسیه صنعتگران ایرانی به روسیه و عثمانی

ضمناً یه عده از صنعتگران ایرانی رو هم با دستور امیر و به خرج دولت، به روسیه و عثمانی فرستادند تا با صنایع جدید آشنا بشن و چیزی یاد بگیرند. البته اون‌ها با دولت قرارداد داشتند که برگردند و مدتی بعد هم برگشتند تا هر کدوم صنعت نوینی رو در ایران راه‌اندازی کنند. به هر حال با مجموعه اقدامات امیرکبیر، معادن رونق گرفت، صنعت پیش رفت و تولید هم پیشرفت کرد. به خصوص خیلی از کالاهایی که قبلاً وارداتی بودند، در خود ایران و با بهترین کیفیت ساخته شدند. خلاصه اوضاع نابسامان اقتصاد و صنعت ایران در اون دوره این‌جوری پوست انداخت!

حالا به نظر شما در وضعیت امروز کشور چه کارهایی میشه انجام داد که اقتصاد ما رو متحول کنه؟! با ما در ارتباط باشید و اطلاعات بیشتر از این پژوهش علمی رو در مقاله اقدامات صنعتی امیرکبیر ببینید.

پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *