کشور انگلیس

انگلیس؛ بزرگ‌ترین استعمارگر تاریخ

انگلیس بخشی از بریتانیاست که یکی از طولانی‌ترین امپراتوری‌های جهان رو داره. جالبه بدونید که در طول تاریخ، فقط ۲۲ کشور دنیا از هجوم و استعمار انگلیسی‌ها در امان موندند. ملکه الیزابت دوم طولانی‌ترین سلطنت تاریخ رو داشت. الیزابت دوم از 96 سال عمرش، 70 سال رو حکومت کرده و زمانی که به قدرت رسید، بیش از یک چهارم جمعیت جهان تحت استعمار بریتانیا بودند. اختیارات این ملکه پرخرج هم خیلی عجیبه و از برکناری نخست وزیرها تا رانندگی بدون گواهینامه رو در بر می‌گیره. بریتانیا اصلاً قانون اساسی مدون به معنای رایج اون در جهان، نداره. قانون اساسی این کشور در واقع چند فرمان از پادشاهان مختلفش هست که باید در مستعمرات‌شون هم رعایت بشه.

خودخواهی و قدرت‌طلبی بریتانیایی‌ها، بدترین نسلکشی‌های تاریخ بشر رو رقم زده. قحطی مرگبار هند و تلفاتی که تا 29 میلیون نفر برآورد میشه، بخاطر صادرات گندم هند توسط اون‌ها به بریتانیا بود. بدترین قتل عام قرن بیستم هم توسط جاسوسان بریتانیایی در اندونزی رقم خورد. در آغاز جنگ جهانی اول علی‌رغم اعلام بی‌طرفی ایران، جنوب کشور توسط انگلیسی‌ها اشغال شد و اون‌ها برای تامین غذای سربازان‌شون غلات شهرهای مختلف رو مصادره می‌کردند. این ماجرا به 2 سال قحطی، شیوع انواع بیماری و مرگ گسترده ایرانی‌ها ختم شد.

اقتصاد کشور انگلیس

قدرت اقتصادی بریتانیا با ممنوعیت فروش پشمِ خام در زمان هِنری هفتم آغاز شد و بعد از اون کم‌کم به خودکفایی رسید. اما اون‌ها بخصوص بعد از انقلاب صنعتی، فشار شدیدی به مستعمرات خودشون مثل آمریکا آوردند که همیشه خام‌فروش باقی بمونند و مواد اولیه صنایع بریتانیا رو فراهم کنند. مرکز مالی لندن بخش کوچکی از شهر لندن رو تشکیل میده که طی قرن‌های اخیر، قلب معاملات مالی دنیا بود. این مرکز تجارت جهانی همچنان با منهتنِ نیویورک در رقابت هست و معاملات بزرگ جهان رو میزبانی می‌کنه.

با افول قدرت بریتانیا و از دهه 1980 میلادی، روند نابرابری در این کشور افزایش پیدا کرد. در حال حاضر هم جمعیت قابل توجهی از مردم این کشور از بی‌عدالتی رنج می‌برند. آمارهای سال 2022 نشون میده یک نفر از هر پنج نفر در بریتانیا با فقر زندگی می‌کنند. لیز تراس یکی از نخست وزیرهای اخیر بریتانیاست که فقط 45 روز بر سر کار بود و به دلیل اختلافاتش با حاکمیت استعفا داد. اما این سیاستمدار مستعفی، به صورت مادام‌العمر 115 هزار پوند کمک هزینه سالانه دریافت می‌کنه که درآمد سرسام‌آوری در کشورش هست. تحقیقات دانشگاه لیدز نشون میده، بیشترِ کارگران جنسی بریتانیا قبلاً شغلی در حوزه آموزش، بهداشت و امور خیریه داشتند. 70 درصد از زنان فاحشه در بریتانیا، پیش از این معلم یا پرستار بودند که با تعدیل نیرو و کاهش دستمزدها به این وضعیت رسیدند.

واقعیت‌های کشور انگلیس
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *