کشور اکوادور

اکوادور؛ خاطرات خوب مستقل بودن

اکوادور کشوری نسبتاً کوچک هست؛ اما بیشترین تنوع زیستی رو در جهان داره. این کشور زیبا، آب و هوای متفاوتی هم داره و گردشگران میتونند با 2 ساعت سفر، از گرمای استوایی به هوای زمستونی برسند. آتشفشان چیمبورازو در اکوادور، بلندترین سطح روی زمین هست. در واقع موقعیت جغرافیاییِ اکوادور طوری هست که از قله اورست هم بالاتر بوده و نزدیکترین نقطه زمین به ماه محسوب میشه. در ساخته‌های بشری هم سخت‌ترین راه‌آهن ساخته شده در جهان متعلق به اکوادوری‌هاست که بیش از صد سال قبل احداث شد.

کارخانه موز دنیا

کشور اکوادور بزرگترین صادرکننده موز دنیاست؛ اما این صنعت پر سود، پشت پرده تاریکی داره. صاحبان تجارت موز در اکوادور به طرز بدی از کودکانِ کار استفاده می‌کنند. نیمی از کارگران اکوادوری هم روزانه بیش از 14 ساعت کار می‌کنند و دستمزد ناچیزی دارند.
بدترین فاجعه نفتی جهان که به چرنوبیلِ آمازون شهرت داره در اکوادور اتفاق افتاد. در سال‌های 1964 تا 1992 شرکت نفتی Texaco آمریکا، بیش از 30 میلیارد گالن زباله سمی و نفت خام رو جنگل‌های بکر رها کرد. این ماجرا باعث مشکلات مختلف از جمله افزایش سرطان و نقایص مادرزادی در کشور اکوادور شد.

اکوادور یکی از بزرگترین کریدورهای مواد مخدر در جهان هست که کوکائینِ آمریکا و اروپا رو تأمین می‌کنه. جالبه بدونید که درگیری‌های شدید و خشونت‌آمیزی بین باندهای قاچاق مواد در اکوادور وجود داره و حتی در زندان‌های این کشور به کشتارهای چند ده نفری ختم میشه. 

سیاست در اکوادور

خائیمه رولدوس، اولین رئیس جمهور مردمی در اکوادور بود که سال 1979 حسابی از خجالت شرکت‌های نفتی استعمارگر در اومد. اما حدود دو سال بعد با دخالت سازمان سیا، رولدوس در حادثه سقوط بالگرد کشته شد.
دریافت وام‌های متعدد و اجرای برنامه‌های صندوق بین‌المللی پول، تا سال 2007 اکوادور رو به فقیرترین کشور در منطقه خودش تبدیل کرد. سودهای مرکب و نسخه‌هایی که از خارج برای اقتصاد اکوادور پیچیده می‌شد، باعث افزایش نابرابری، فقر 56 درصدی و 2 میلیون بیکاری در این کشور شده بود.

رافائل کورئا، محبوب‌ترین رئیس جمهور اکوادور هست که 14 پیروزی متوالی رو در انتخابات این کشور به دست آورد. قبل از روی کار اومدن کورئا، مشکلات اقتصادی اکوادور اونقدر زیاد بود که طی 10 سال، هفت رئیس جمهور در این کشور تغییر کرد. اما این رئیس جمهور با مقاومت در برابر خواسته‌های صندوق بین‌المللی پول، به بحران اقتصادی در اکوادور پایان داد و موفقیت‌های چشمگیری به دست آورد.

واقعیت‌های کشور اکوادور
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *