کشور بلژیک

بلژیک؛ خشونت تاریخی با طعم شکلات

بلژیک کشوری هست که در بندرآنتورپ، به پایتخت الماس شهرت پیدا کرد. این کشور سلاح اتمی نداره اما با هفت رآکتور هسته‌ای، تقریباً نیمی از برق خودش رو تأمین می‌کنه.

پیشرفت فوتبال بلژیک

سال 2000 بعد از حذف تحقیرآمیز بلژیک در مسابقات قهرمانی اروپا، تیم فوتبال این کشور به رتبه 71 فیفا سقوط کرد. اما مسئولین فوتبال بلژیک با برنامه‌ریزی حرفه‌ای، تیم ملی کشورشون رو اونقدر قدرتمند کردند که سال 2015 به رتبه اول رده‌بندی فیفا رسید. فوتبال باعث اتحاد در بلژیک شده و شکاف هویتی این کشور رو کنترل می‌کنه. جالبه بدونید مردم بلژیک از اقوام مختلف هستند که با زبان‌های فرانسوی، هلندی و آلمانی حرف می‌زنند.

انتخابات اجباری در کشور بلژیک

مشارکت در انتخابات و رأی دادن در بلژیک اجباری هست. اگه کسی مخالف این قانون عمل کنه با جریمه‌های مالی و محرومیت از خدمات دولتی مواجه میشه. بیش از 2000 شکلات‌ساز در صنعت بلژیک فعالیت می‌کنند که عمده تولیدات‌شون با واردات کاکائو از کنگو انجام میشه. یکی از معروف‌ترین محصولات اون‌ها، شکلات دست بریده هست که به قانون ظالمانه بلژیکی‌ها درباره قطع کردن دست راست مردم کنگو اشاره داره. این ماجرا به جنایات لئوپولد دوم، حاکم استعمارگر بلژیک در سال‌های 1885 تا 1909 برمی‌گرده که باعث قتل عام و مرگ بیش از 10 میلیون کنگویی شد.

ساختمان مرکزی اتحادیه اروپا در پایتخت بلژیک واقع شد اما فرایند این انتخاب خیلی عجیبه. سال 1958 اروپایی‌ها برای خروج از بن‌بستِ انتخاب بین شهرهای داوطلب، به ترتیب حروف الفبا اکتفا کردند تا بروکسل مقر اتحادیه اروپا بشه. چارلز مایکل، نخست وزیر بلژیک در سال 2018 بود که از سمتش در این کشور استعفا داد و به شورایی در اتحادیه اروپا رفت. بعد از این ماجرا کشور بلژیک به مدت 621 روز بدون دولت بود. بلژیکی‌ها سال 2010 هم به مدت 590 روز بدون دولت سر کردند.

آمار فقر و اعتراضات مردم بلژیک

اداره آمار بلژیک در سال 2021 هشدار داد که بیش از 19 درصد از جمعیت این کشور در معرض فقر یا طرد اجتماعی هستند. قبل از جام جهانی 2022 هم اعتراضات گسترده‌ای در بروکسل بخاطر وضعیت بد معیشتی و افزایش هزینه‌های زندگی شکل گرفت.

واقعیت‌های کشور بلژیک
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *