کشور تونس

تونس، سرنوشت یک بدهکاری

سال‌ها قبل دولت فرانسه با کمک هم‌پیمانان خودش، وام‌های متعددی به کشور تونس داد. اما تونس موفق به بازپرداخت بدهی نشد و در سال 1871 اعلام ورشکستگی کرد. فرانسوی‌ها با تشکیل کمیته‌ای مشترک، اول اقتصاد تونس رو به دست گرفتند و بعد، خاک این کشور رو تصرف کردند. 75 سال استعمار در تونس همه ساختارهای اقتصادی این کشور را زیر و رو کرد. به عنوان نمونه کشاورزان تونس مجبور شدند، انگور کشت کنند تا در صنعت مشروبات فرانسه استفاده بشه. اونها از کشت گندم و اقلام اساسی منع شدند و در حال حاضر تامین مواد غذایی تونس وابسته به وارداته.

تونسی‌ها تا 54 سال بعد از استقلال‌شون فقط 2 رئیس جمهور داشتند. حبیب بورقیبه به طور متوالی 30 سال در این کشور حکومت کرد. بعد از مرگ بورقیبه هم در دومین انتخابات تونس کسانی که به زین‌العابدین بن علی (معاون اول بورقیبه) رای نمی‌دادند، در خطر دستگیری و شکنجه قرار داشتند. زین‌العابدین بن علی، دومین رئیس جمهور تونس بود که با حمایت خارجی، 24 سال بر سر کار بود و در نهایت به عربستان فرار کرد. بانک جهانی گزارش داد که او در دوران حکومتش 50 میلیارد دلار اختلاس کرد. همسرش هم در قبل از فرار، 1.5 تن طلا رو از بانک مرکزی این کشور به سرقت برد.

فرهنگ مردم تونس

شعارهای آزادی زنان در تونس، ابزاری برای کنترل و سوء استفاده از اونهاست. دولت‌های وابسته تونس، جریان فمینیسم رو در این کشور قانونی دونستند و ازشون حمایت مالی کردند. اما در واقعیت و طبق آمار، 75 درصد از زنان تونسی، خشونت و آزار جنسی رو تجربه می‌کنند. نیمی از زنان روستایی تونس هم بی‌سواد هستند و از سن 10 سالگی به کارگری رو میارن. ضمناً اکثر زنان این کشور در بخش کشاورزی شاغل هستند و بدون هیچ بیمه‌ای، یک سومِ مردها دستمزد می‌گیرند.

اکثریت مردم تونس مسلمان هستند، اما با شرایط حاکم بر این کشور، رکورد عجیبی در پیوستن به تروریست‌های داعش و القاعده دارند. فوتبال ابزاری برای اعتراض مردم تونس به استعمار محسوب میشه. کلوپ آفریقایی یکی از مشهورترین باشگاه‌های ورزشی تونس هست که یک جنبش ضد استعماری و هویت‌بخش رو ترویج میکنه. مقامات فرانسوی، همیشه نگران پتانسیل اعتراضیِ هواداران فوتبال در تونس هستند. حالا در جام جهانی 2022، تیم تونس با فرانسه همگروه هست.

واقعیت‌های کشور تونس
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *