کشور سنگال

سنگال؛ درگیر شطرنج استعمار

سنگال کشوریه که تقریباً بین همه قدرت‌های استعمارگر دست به دست شده. این کشور از قرن 15 تا 19 میلادی مستعمره پرتغال، هلند، بریتانیا و فرانسه بود. معادن متعدد طلا، سنگ آهن و ذخایر عظیم فسفات تنها بخشی از ثروت جغرافیای سنگال محسوب میشه. جزیره گوری در سنگال، بزرگترین مرکز تجارت بَرده در سواحل آفریقاست. در تاریخ ثبت هست که اروپایی‌ها طی سیصد سال، حدود 20 میلیون آفریقایی رو از این جزیره به بردگی بردند.

ورزش در کشور سنگال

سادیو مانه، فوتبالیست مشهور تیم ملی سنگال هست که سال 2019 بهترین بازیکن قاره آفریقا شد. این قهرمان سنگالی در روستایی دورافتاده بزرگ شده و تمرین بازی فوتبال رو با گریپ‌فروت و سنگ انجام می‌داده. همچنین مرگبارترین رالی دنیا در جاده‌های سنگال انجام میشه. رالی داکار که سال 1979 طراحی شد، به عنوان سخت‌ترین مسابقه جهان شناخته میشه که جاده‌های خطرناک سنگال رو هم در مسیر خودش داره.

اقتصاد سنگال

کشور سنگال هنوز مستعمره فرانسه‌ست؛ بزرگترین بانک‌ها، خدمات مخابراتی و فروشگاه‌های مهم سنگال در انحصار شرکت‌های فرانسویه. حدود 80 درصد از اقتصاد این کشور در اختیار خارجی‌هاست. جالبه بدونید که واحد پول سنگال، فرانک فرانسه‌ست. این کشور وابستگی شدیدی به واردات کالاهای فرانسوی داره. بسیاری از کشاورزان سنگال محصولات‌شون رو به فرانسه میدن تا در عوض مواد غذایی بخرند. یکی از محرک‌های اصلی سرمایه‌گذاری در سنگال، قاچاق مواد مخدر هست. حجم این اقتصاد غیر قانونی اونقدر زیاده که تقریباً همه بازار املاک و مستقلات سنگال رو برای پولشویی فرا گرفته. متاسفانه نزدیک به نیمی از مردم سنگال در فقر زندگی می‌کنند.

فرهنگ و آموزش سنگال

استعمار فرهنگی هم در سنگال کاملاً مشهوده. سیستم آموزشی و زبان رسمی سنگال، فرانسویه و اگه کسی خارج از این چارچوب باشه فقط میتونه در مشاغل کوچیک و محلی فعالیت کنه. آموزش هم در این کشور پیشرفت خوبی نداشته و اکثر مردم سنگال بی‌سواد هستند. در سال‌های اخیر، اعتراضات سنگالی‌ها علیه استعمار فرانسه شدت گرفته.

واقعیت‌های کشور سنگال
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *