کشور سوئیس

سوئیس؛ ساعتی که چندان دقیق نیست!

سوئیس کشوری خارج از عضویت اتحادیه اروپاست که بیشترین سازمان‌های بین‌المللی رو در خودش جا داده. صدها سازمان جهانی از جمله سازمان ملل متحد و فدراسیون‌های ورزشی دنیا مثل فیفا در این کشور مستقر هستند. سوئیس اولین کشوریه که سیاست بی‌طرفی رو در جهان پیگیری کرد و از سال 1815 ظاهراً درگیر هیچ جنگی نشده. اما در طول جنگ جهانی دوم بانک‌های سوئیس، مخزن سپرده‌های آلمان نازی بودند که در نهایت 550 میلیون دلار طلای غارت شده توسط هیتلر رو تصاحب کردند. بی‌طرفی سوئیس هم در سال‌های اخیر نقض شده و دولت این کشور به تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه پیوسته.

اقتصاد در سوئیس

سوئیس یکی ازصنعتی‌ترین اقتصادهای دنیاست که برندهای ساعت‌سازی معروفی داره. اما مردم این کشور هم مثل بسیاری از اقتصادهای بزرگ، با بحران فقر روبرو هستند. آمارهای سوئیس در سال 2022 نشون میده که حدود 20 درصد از خانوارهای این کشور تحت تأثیر فقر زندگی می‌کنند. دولت سوئیس با حساسیت خاصی به انتخاب اسم کودکان و سلامت روانی اون‌ها نظارت می‌کنه. والدین سوئیسی باید نام فرزندشون رو حتماً به تایید دولت برسونند و حق ندارند از اسامی خودساخته استفاده کنند.

مردم سوئیس سالانه حدود 56 تن حشیش مصرف می‌کنند. آمارهای اقتصادی سال 2022 نشون میده که گردش مالی مربوط معامله حشیش در سوئیس، یک میلیارد فرانک بوده. بر اساس شاخص جهانی دخانیات، شرکت‌های تولید کننده مواد دخانی در سوئیس قدرت سیاسیِ باور نکردنی دارند. طبق گزارشات بین‌المللی، سوئیس یکی از شفاف‌ترین کشورهای دنیاست. اما جالبه بدونید که این کشور از نظر میزانِ پنهان‌کاری مالی، رتبه دوم جهان رو داره. بانک‌های این کشور هم در زمینه پولشویی برای قاچاق مواد مخدر و سایر جرایم، بسیار فعال هستند.

سوئیس گرون‌ترین کشور دنیا از نظر هزینه‌های زندگی محسوب میشه. سوئیسی‌ها رکورددار قیمت بالای مواد غذایی و رستوران‌ها در جهان‌اند. مردمِ پایتخت سوئیس بیشتر از هر شهر دیگه‌ای در جهان، برای خرید قهوه هزینه می‌کنند. جالبه بدونید که قهوه زوریخ، گرون‌ترین قهوه در دنیاست. سال 2020 مردم سوئیس بیشترین درصدِ اجاره‌نشینی در دنیا رو داشتند. در حال حاضر فقط 31 درصد از خانوارهای سوئیسی در خونه‌ای زندگی می‌کنند که مالکش هستند. میزان بدهیِ خانواده‌های سوئیس هم یک رکورد منفی در جهان داره.

شرکت سوئیسی نستله

نستله (Nestle) یک شرکت سوئیسی چند ملیتی هست که فهرست بلند بالایی از فساد و اقدامات غیراخلاقی در 194 کشور داره. شکلات‌های معروف این شرکت با برندهای مختلف، محصول برده‌داریِ 2 میلیون کودک کار در آفریقاست. ماجرای فریب‌کاری نستله در تبلیغات شیرخشک هم یکی دیگه از سوابق تاریک این شرکت هست که باعث سوء تغذیه و مرگ چند میلیون کودک در جهان شد.

واقعیت‌های کشور سوئیس
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *