کشور عربستان

عربستان؛ جلب توجه با دلارهای نفتی!

عربستان از معدود کشورهایی هست که هنوز با ساختار قبیله‌ای اداره میشه. در این کشور رأی و انتخاب مردم هیچ جایگاهی نداره و در عوض حاکمانش تلاش می‌کنند با خرج کردن پول از نفرت بین‌المللی در امان باشند. در عربستان پروژه‌های بلندپروازانه زیادی وجود داره که یک به یک شکست می‌خورند. تأمین آب با کوه‌های یخی قطب، مرتفع‌ترین برج جهان در جده، شهر هوشمند نئوم و… پروژه‌هایی هستند که با وجود میلیاردها دلار هزینه، به تاخیر افتادند و یا رها شدند.

فساد در اقتصاد عربستان

اسناد پاناما نشون میده که خانواده سعودی در عربستان، بیشترین حجم فساد اقتصادی رو در بین حکومت‌های سلطنتی دنیا دارند. جالبه بدونید که رکورد بزرگترین رشوه جهان هم در اختیار یکی از شاهزاده‌های عربستان هست که برای انعقاد قرارداد تسلیحاتی 20 ساله با انگلیسی‌ها، حدود 2 میلیارد دلار رشوه گرفت. در حالی که مردم عربستان با بحران فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، شاهزاده‌های سعودی علاقه زیادی به گرون‌ترین‌ها در جهان دارند. اون‌ها در زمینه خریدن گرون‌ترین اسباب‌بازی، تابلو نقاشی، جت شخصی، قصر تاریخی، باشگاه فوتبال، اتومبیل‌های مجلل و… رکوردهای مختلفی ثبت می‌کنند.

دردسر بدهی خارجی

عربستان بزرگترین خریدار تسلیحات نظامی از آمریکاست. تقریباً نیمی از واردات تجهیزات نظامی در خاورمیانه هم متعلق به این کشوره. دولت عربستان 36 ساله که نرخ دلار رو در کشورش میخکوب کرده و ثابت نگه داشته. البته اون‌ها برای این ثبات مصنوعی از ذخایر ارز خودشون خرج می‌کنند و سراغ وام‌های سنگین خارجی میرن؛ تا جایی که عربستان به یکی از بدهکارترین کشورهای منطقه تبدیل شده و بدهی خارجیش در سال 2021 به بالاترین حد رسید.

حدود 11 میلیون کارگر خارجی در عربستان کار می‌کنند و 80 درصد از نیروی کار این کشور رو تشکیل میدن. این تنبلی و فقدان تخصص عربستانی‌ها سالانه بیش از 40 میلیارد دلار آب میخوره که توسط کارگران خارجی به 100 کشور مختلف میره. خرج کردن دلارهای نفتی برای جلب توجه حتی به دانشگاه‌های عربستان هم سرایت کرده. مجله ساینس گزارش داده که دانشگاه‌های عربستان برای کسب رتبه‌های بالاتر در جهان، اقدام به پرداخت پول و خریدن اعتبار علمی می‌کنند.

واقعیت‌های کشور عربستان
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *