اعدام ویلاپلان، اولین کاپیتان تیم ملی فرانسه

فرانسه در اولین دوره جام‌جهانی فوتبال (1930) کاپیتانی به نام الکس ویلاپلان داشت. فرانسه در آن دوره عالی کار کرد، اما نتوانست به قهرمانی برسد. الکس ویلاپلان به همراه یارانش به وطن بازگشتند. چند سال بعد (1939) آتش جنگ جهانی دوم برافروخته شد. آلمان و فرانسه نیز به جنگ یکدیگر رفتند و خرابی‌های بی‌شماری در اروپا پدید آمد. در سال‌های آخر جنگ، خبر عجیبی به دست رسانه‌های فرانسوی افتاد. ویلاپلان سال‌ها برای آلمانی‌ها جاسوسی می‌کرد و اطلاعات کشورش فرانسه را به آن‌ها می‌فروخت! ‌‌این خبر باعث شد اولین کاپیتان تاریخ فرانسه در جام‌های جهانی به دار اعدام آویخته شود.

اولین تیم ملی فرانسه

جاسوسان فرانسوی

اما جالب است بدانید قدرت صنعتی و اقتصادی امروز فرانسه تا حد زیادی مدیون جاسوسی‌های این کشور است. بدین شکل که کولبرت، وزیر اقتصاد لویی چهاردهم در قرن 17، افرادی را منصوب کرد تا با عنوان رسمی بازرسان تولیدات خارجی، به صورت سازماندهی‌شده به جاسوسی صنعتی بپردازند. در نهایت با این‌گونه تلاش‌های دولت، فاصله تکنولوژی فرانسه و بریتانیا بسیار کاهش یافت. تا زمان انقلاب فرانسه این کشور تا حد زیادی تبدیل به یک کشور صنعتی شده بود.

آغاز استعمارگری توسط کشور فرانسه

ناپلئون 15 سال بعد از انقلاب کبیر فرانسه، حکومت را به پادشاهی بازگرداند و امپراطور فرانسه شد. وی تلاش‌های زیادی برای تداوم پیشرفت صنعت و تکنولوژی این کشور انجام داد. اما صرفاً تلاش فرانسوی‌ها نبود که منجر به پیشرفت فرانسه شد؛ بلکه ملت‌های زیادی راحتی، ثروت و حتی جان خودشان را از دست دادند تا فرانسه به این نقطه برسد. فرانسه یکی از بزرگ‌ترین استعمارگران تاریخ است که زمانی بر 10 درصد کل دنیا حکومت می‌کرد.

استعمار قاره آفریقا

استعمار فرانسه بسیار قابل توجه و گسترده بوده است. 17 کشور امروزی در آفریقا مستعمره فرانسه بودند. فرانسه این استعمارگری خود را به عنوان "ماموریت متمدن‌سازی" اعلام کرد و 300 سال به اشغال قاره آفریقا، برده‌داری و قتل و غارت، مشغول شد. هر چند در اثر روند استعمارزدایی پس از دو جنگ جهانی، استعمار رسمی و سنتی فرانسه به پایان رسید؛ اما کشورهای آفریقایی همچنان به فرانسه وابسته‌اند.

کشور فرانسه

استعمار افریقا توسط فرانسه

 علی‌رغم سال‌ها مبارزه آفریقایی‌ها برای استقلال، فرانسه بارها از نفوذ نظامی خود در این کشورها برای انجام کودتا علیه روسای‌جمهور منتخب مردم استفاده کرده است. یکی از آن‌ها سرنگون کردن دیوید داکو، اولین رئیس‌جمهور آفریقای مرکزی و قتل او بود. در 50 سال گذشته، در مجموع 67 کودتا در 26 کشور آفریقایی رخ داد که 16 مورد از آن‌ها مستعمرات سابق فرانسه هستند.

استعمار فرانسه در الجزایر

تاریخ استعمار فرانسه در الجزایر به دلیل جنایات جنگی وحشتناکش بدنام است. «در یک مبارزه 8 ساله برای استقلال که در سال 1962 به پایان رسید، تقریباً 1.5 میلیون الجزایری کشته و میلیون‌ها نفر دیگر آواره شدند.» بر اساس آمار رسمی الجزایر، فقط در 8 مه 1945، 45 هزار الجزایری به دلیل درخواست استقلال برای کشورشان کشته شدند. این قتل عام بزرگ‌ترین قتل عام توسط فرانسه در یک روز بود!

قتل عام الجزایری‌ها در فرانسه

یک قتل عام فجیع اما کمتر شناخته‌شده در پایتخت فرانسه حدود 60 سال پیش اتفاق افتاد. در 17 اکتبر 1961، حدود 30 هزار الجزایری که خواهان استقلال کشورشان بودند، در خیابان‌های پاریس اجتماع کردند. در این تجمع پلیس حداقل 100 معترض را کشت و حدود 14 هزار الجزایری را دستگیر کرد. دولت وقت این خبر را سانسور کرد، بسیاری از آرشیوها را از بین برد و خبرنگاران را از تحقیق درباره این ماجرا منع کرد. تعداد دقیق کشته‌شدگان هرگز تایید نشد، اما برخی از مورخان معتقدند که بین 200 تا 300 الجزایری در آن روز جان باختند.

کشتار الجزایری ها در فرانسه

قتل عام الجزایری ها

آزمایش‌های هسته‌ای کشور فرانسه

صبری بوکادوم وزیر امور خارجه الجزایر گفت که قدرت آزمایش‌های هسته‌ای فرانسه در صحرای الجزایر در دهه 1960 سه تا چهار برابر بمباران هیروشیما در ژاپن بود. در 13 فوریه 1960، فرانسه اولین آزمایش هسته‌ای خود را با نام رمز (موش آبی صحرا) در جنوب غربی الجزایر انجام داد. این آزمایش‌ها باعث مرگ حدود 42 هزار الجزایری و مجروح شدن هزاران نفر به دلیل امواج رادیواکتیو هسته‌ای و آسیب‌های فراوان به محیط زیست شد.

ازمایش هسته ای فرانسه

ازمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر

ازمایش های هسته ای فرانسه در الجزایر

برج ایفل بلندترین برج دست‌ساز

برج ایفل که در 31 مارس 1889 تکمیل شد، به مدت 41 سال تا زمان تکمیل ساختمان کرایسلر در نیویورک در سال 1930، بلند‌ترین سازه ساخته شده توسط انسان در جهان بود. بخش قابل توجهی از آهن مورد نیاز برای ساخت برج ایفل از معادن الجزایر که در آن زمان مستعمره فرانسه بود تامین شد که گفته شده فرانسه هیچ‌گاه هزینه آن را به الجزایر پرداخت نکرده است.

ایفل کشور فرانسه

برج ایفل

آزادی بیان و زیر پا گذاشتن اعتقادات دیگران

دولت فرانسه آن طور که دوست دارد فکر کند، قهرمان آزادی بیان نیست. سوابق فرانسه در زمینه آزادی بیان به اندازه سایر زمینه‌ها تیره و تار است. سالانه هزاران نفر به دلیل «اهانت به مقامات دولتی» مجرم شناخته می‌شوند در سال 2019، دادگاهی دو مرد را پس از سوزاندن پیکره‌ای که رئیس‌جمهور مکرون را در جریان یک تظاهرات مسالمت‌آمیز به تصویر می‌کشید، به جرم «اهانت» محکوم کرد.

در سال 2004، فرانسه پوشیدن نمادهای مذهبی آشکار را در مدارس ابتدایی و متوسطه عمومی فرانسه ممنوع کرد و در سال‌های بعد مجلس سنای فرانسه پیشنهادی برای ممنوعیت حجاب دختران زیر 18 سال ارائه کرد که با مخالفت‌های شدید مردمی مواجه شد و عقب نشینی کرد.

67506

روزنامۀ شارلی‌اِبدو، به اسم آزادی بیان، بزرگ‌‌ترین توهین‌ها را به پیامبر اسلام انجام داد. کاریکاتورهای توهین آمیز درباره دین اسلام بخشی دیگر از دشمنی آن‌ها با آزادی است که حتی با حمایت رئيس جمهور این کشور نیز همراه شد. این اتفاقات، اعتراض مردم، خصوصاً مسلمانان در سراسر دنیا را به همراه داشت.

توهین به یهودیان ممنوع

این در حالی است که در فرانسه، برخورد با کوچک‌‌ترین انتقاد از یهودیان، مجازات‌های مختلفی به‌ همراه دارد. برای نمونه، روزنامه تلگراف انگلیس در 27 ژانویه 2009 گزارش داد: «موریس سینت، کاریکاتوریست شارلی‌اِبدو، به جرم انتشار مطلبی دربارۀ پسرِ نیکُلا سارکوزی، نخست‌وزیر وقت فرانسه، که از نظر مجله «یهودی‌ستیزانه» بود، اخراج می‌شود.

قدرت امانوئل مکرون

رئیس‌جمهور فرانسه نسبت به رهبران اکثر دموکراسی‌های دنیا قدرت بیشتری دارد. او نه تنها دستگاه‌های اجرایی از جمله نیروهای مسلح را فرماندهی می‌کند، بلکه انتصاب نخست وزیر، برگزاری همه‌پرسی به پیشنهاد دولت یا به پیشنهاد مشترک دو مجلس و حق انحلال مجلس شورای ملی را نیز در اختیار دارد.

امانوئل مکرون

آندورا، یکی از کوچک‌ترین کشورهای جهان، بین فرانسه و اسپانیا واقع شده است. آندورا یک نمونه نادر از یک سیستم سیاسی است که در آن دو نفر به طور مشترک حکومت می‌کنند. رئیس‌جمهور فرانسه، امانوئل مکرون، علاوه بر وظایف خود به عنوان رئیس‌جمهور فرانسه، به عنوان شاهزاده آندورا نیز حکومت می‌کند.

ازدواج با مردگان!

در فرانسه می‌توان با یک مرده ازدواج کرد! یک واقعیت نسبتاً تکان‌دهنده در مورد فرانسه این است که طبق قوانین این کشور، شما می‌توانید پس از مرگ در موارد استثنایی ازدواج کنید. این به شرطی است که بتوانید ثابت کنید که متوفی در زمان حیات خود قصد ازدواج با شما را داشته است. البته باید از رئیس‌جمهور فرانسه مجوز این کار را دریافت کنید.

آمار آزار و اذیت جنسی در کشور فرانسه

آزار و اذیت و تجاوز جنسی تقریباً به اخبار روزانه در رسانه‌های فرانسوی تبدیل شده است. طبق آمار در کشور فرانسه هر ساعت به سه زن تجاوز می‌شود. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2016 انجام شد، از هر دو زن فرانسوی یک نفر می‌گوید که برای جلوگیری از تعرض در حمل و نقل عمومی، شلوار را به دامن ترجیح می‌دهد. طبق یک نظرسنجی در سال 2015 از زنان مسافر در حومه پاریس، 100 درصد پاسخ‌دهندگان گفتند که قربانی آزار و اذیت جنسی شده‌اند. همچنین فرانسه کشوری‌ست که حرامزاده در آن فحش نیست. چرا که 60.4 درصد کودکان در این کشور از طریقی غیر از ازدواج متولد شده‌اند.

فمنیسم کشور فرانسه

نه به خشونت جنسی

بحران انرژی در پی جنگ اوکراین

زندگی در فرانسه به زودی کمی سردتر خواهد شد. بدلیل جنگ اوکراین و قطع صادرات گاز توسط روسیه، فرانسه اقدامات جدیدی را برای ذخیره انرژی انجام داد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با یقه اسکی مشکی به جای پیراهن و کراوات در تلویزیون فرانسه ظاهر شد. دولت همچنین از شرکت‌ها خواسته است که از کارمندان بخواهند چندین روز از هفته در خانه کار کنند تا ساختمان‌های اداری برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی تقریباً تعطیل شوند. جریان آب گرم در حمام‌های ساختمان‌های عمومی نیز متوقف می‌شود. روشنایی برج ‌ایفل هم بجای ساعت ۱ بامداد از ساعت 11:45 شب متوقف می‌شود.

طبق گزارش 18 اکتبر 2022 وال استریت ژورنال بیش از 100 هزار نفر در سراسر فرانسه به خیابان‌ها آمدند و خواستار دستمزدهای بالاتر برای مقابله با افزایش قبوض انرژی و تورم گسترده شدند. معلمان اعتصابی، کارکنان راه‌آهن و بهداشت در ده‌ها شهر در سراسر کشور راهپیمایی کردند. آنها به تظاهراتی پیوستند که توسط کارگران پالایشگاهی که چند هفته است اعتصاب کرده‌اند، آغاز شد.

خشونت پلیس فرانسه

برخوردهای سخت پلیس فرانسه در دنیا زبانزد است. در 21 نوامبر، میشل زکلر پس از ضرب و شتم شدید سه پلیس در مقابل استودیوی ضبط موسیقی خود در پاریس، در بیمارستان بستری شد. آقای زکلر در ابتدا به دلیل عدم استفاده از ماسک اجباری در خیابان دستگیر شد. سپس برای حدود 10 دقیقه مورد خشونت وحشیانه قرار گرفت و با پارگی تاندون، آسیب به سر و کبودی قابل توجهی در صورت و بدن از حادثه خارج شد. در همین حال، ویدئوی این حمله به سرعت در رسانه‌های کشور فرانسه پخش شد و بسیاری از شهروندان فرانسوی را شوکه کرد. در 28 نوامبر در پاریس، بیش از 50 هزار تظاهرکننده علیه خشونت پلیس در فرانسه تظاهرات کردند.

خشونت پلیس فرانسه

خشونت پلیس فرانسه

سنگ تمام ایران برای فرانسه در جشن شاهنشاهی

روزگاری سرمایه‌های زیادی از کشور ما به جیب فرانسوی‌ها می‌رفت. بزرگ‌ترین مهمانی تاریخ دنیا از لحاظ هزینه مربوط به دوران پهلوی ایران است، جشن 2500 ساله شاهنشاهی، با هزینه‌ای نزدیک به 635 میلیون دلار موهبت‌های فراوانی برای اقتصاد کشور فرانسه داشت. شاه بلند‌مرتبه‌‌ترین افراد دنیا را به ایران دعوت کرد. می‌توان گفت ایرانی‌ها نقشی در این جشن نداشتند و شاه فقط به متخصصین کلاس جهانی اعتماد می‌کرد. بنابراین، او بیشتر کار را به شرکت‌های معروف اروپایی سپرد و فرانسوی‌ها نقش ویژه‌ای در این جشن داشتند. شاه برای ساخت "شهر چادر" سلطنتی، شرکت معروف جانسِن پاریس را استخدام کرد.

1396080118402749712300154

برای بیش از یک سال، صدها معمار، طراح و صنعتگر فرانسوی روی این چادرها در یک فرودگاه خارج از پاریس، کار کردند. شاه یک قرارداد با رستوران معروف "ماکسیم دِ پاریس" واقع در پایتخت فرانسه امضا کرد. ماکسیم در آن زمان به‌ عنوان بهترین رستوران دنیا شناخته می‌شد. رستوران ماکسیم برای 2 هفته تعطیل شد؛ در پی آن همه آشپزها، تجهیزات، پیش خدمت‌ها و بقیه خدمه را 10 روز زودتر به تخت‌جمشید فرستادند. ۱۸ تُن غذا با هواپیما وارد شد؛ باز هم از پاریس. 250 هزار تخم مرغ، 2700 کیلوگرم گوشت گاو، 1280 کیلوگرم مرغ.

لباس‌های شاه ایران و خانواده‌اش نیز تماماً طراحی و ساخته خیاط‌های فرانسوی و با استفاده از رشته‌های طلا، سنگ‌های قیمتی و الماس به قیمت‌های ده‌ها هزار دلار برای هر لباس بود. بهترین آرایشگر‌های فرانسوی هم با تیم‌های خودشان برای سرویس به افراد استخدام شدند.

منابع:

مقالات سایت پلاسما

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *