کشور لهستان

لهستان، از ناپدید شدن تا زباله‌سوزی

سال 1795، لهستان که زمانی یک کشور قدرتمند محسوب می‌شد، توسط همسایگانش تجزیه شد. جغرافیای لهستان بین امپراطوری‌های روسیه، پِروس و اتریش تقسیم شد تا برای 123 سال از نقشه جهان ناپدید بشه. لهستانی‌ها بعد از سال‌ها تحمل حکومت خارجی‌ها، دوباره یکپارچگی خودشون رو به دست آوردند.

در دوران جنگ جهانی دوم، لهستان به تصرف آلمان در اومد. کتابخانه‌ها، موزه‌ها، مؤسسات علمی، آزمایشگاه‌ها و همچنین آثار تاریخی لهستان توسط آلمان نازی ویران شد. ضمناً از جمله جنایات هیتلر علیه لهستان، کشتن افراد تاثیرگذار این کشور بود. لهستانی‌ها در اون دوران حدود 6 میلیون نفر تلفات دادند که 17٪ از جمعیت کشورشون بود.

امور فرهنگی کشور لهستان

بیشتر رانندگان لهستانی، پرخاشگر و عصبی هستن. بهخصوص در ورشو، پایتخت این کشور راننده‌ها بهم راه نمیدن و به سختی میشه ازشون سبقت گرفت. توتونیک، بزرگترین قلعه جهان هست که در لهستان واقع شده و برج وَرشو لهستان هم بلندترین ساختمان در اتحادیه اروپاست که 310 متر ارتفاع داره.

دوبله فیلم‌ها در لهستان خیلی ضعیفه. در ترجمه و دوبله بیشتر فیلم‌های این کشور، فقط صدای یک مرد به جای همه شخصیت‌ها پخش میشه. مردم لهستان علاقه‌ای به تمیز نگه داشتن محیط زیست ندارند. حجم زیادی از بطری‌های پالستیکی، فیلتر سیگار و زباله‌های بزرگ در خیابان و حتی جاذبه‌های طبیعی این کشور به چشم میخوره.

اقتصاد در کشور لهستان

در قاره اروپا، لهستان با کارگران ارزان‌قیمت شناخته میشه. همچنین شرایط کار در این کشور سخته و بیشتر کارگرها مجبورن برای تامین زندگی‌شون، روزهای تعطیل سر کار باشند. کارگران مهاجری که از کره شمالی به لهستان رفتند، دستمزدشون از بقیه کمتره و بین 12 تا 20 ساعت در هر شیفت کار می‌کنند.

اداره آمار لهستان اعلام کرد که رشد جمعیت این کشور به پایین‌ترین سطح خودش بعد از جنگ جهانی دوم رسید. دولت این کشور برای کنترل بحران جمعیت، طرح‌های مختلفی رو اجرا می‌کنه اما چندان موفق نیست.

مردم لهستان برای گرم کردن خونه‌هاشون از زغال سنگ استفاده می‌کنند. 40 درصد از شهرهایی که آلوده‌ترین هوا رو در اتحادیه اروپا دارند در لهستان هستند. حالا با وقوع جنگ اوکراین و افزایش 500 درصدی هزینه گرمایش، مردم لهستان حتی زباله‌هاشون رو هم می‌سوزونند.

واقعیت‌های کشور لهستان
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *