کشور مراکش

مراکش؛ جای پای بیگانگان

مراکش، سرزمین شهرهای رنگارنگ هست که گردشگران زیادی رو به خودش جذب می‌کنه. شهر آبی شِفشاوِن و شهر قرمز مراکش از جاذبه‌های معروف در این کشور هست. مردم مراکش علاقه خاصی به تولید و استفاده از رنگ‌های طبیعی دارند. انجمن‌های طرفداری دو آتیشه در ورزش که با عنوان “اولترا” شناخته میشن، از سال 2005 در مراکش پا گرفتند. اولتراها قدرت خاصی در ورزش این کشور کسب کردند و گاهی با ایجاد فشار، برای برکناری رئیس یک باشگاه هم تعیین تکلیف می‌کنند.

سیاست در کشور مراکش

20 دسامبر 1777 پادشاهی مراکش اولین کشوری بود که استقلال ایالات متحده رو به رسمیت شناخت. اون‌ها در شرایطی این کار رو انجام دادند که هنوز جنگ استقلال آمریکا ادامه داشت و نتیجه نامعلوم بود! مدت طولانی هست که روابط مراکش و الجزایر با تنش همراه شده. در سال‌های اخیر درگیری‌های لفظی بین مسئولین دو کشور اونقدر بالا گرفته که ممکنه به تقابل نظامی برسه. جالبه بدونید که این دو کشور، مرز زمینی و حریم هوایی‌شون رو روی هم بسته‌اند. حاکمیت در صحرای غربی، ریشه اختلافات بین مراکش و الجزایر هست که میراث استعمارِ خارجیه. دقیقاً مثل اختلافی که هند و پاکستان بر سر کشمیر دارند.

اقتصاد کشور مراکش

مراکش 77 درصد از کل ذخایر فسفات جهان رو داره و صادرکننده بزرگی در این زمینه محسوب میشه. اما نوسانات قیمت فسفات در بازار بین‌المللی، تأثیر قابل توجهی روی اقتصاد مراکشی‌ها داره. پادشاه مراکش پنجمین شاه ثروتمند دنیاست. در سال 2021 میزان ثروت محمد ششم، 7.5 میلیارد دلار اعلام شد. 40 درصد از مردم مراکش به کشاورزی مشغول و زنان زیادی با دستمزد پایین در مزارع این کشور مشغول به کار هستند. جالبه بدونید که عمده صنعت کشاورزی مراکش در اختیار چند کشور خارجی شامل اسپانیا، فرانسه و هلند هست!

فرهنگ مردم مراکشی

جامعه مراکش پر از تناقض هست و مسائل مربوط به حوزه زنان یکی از اون‌هاست. این کشور با 99 درصد جمعیت مسلمان خودش، به شدت در امور مذهبی-اجتماعی سختگیری می‌کنه. اما فقرِ مردم، مراکش رو به یکی از مراکز جنسی برای گردشگران خارجی تبدیل کرده. مراکش از نظر شاخص توسعه انسانی بین 189 کشور، رتبه 121 دنیا رو داره. آموزش، اشتغال، بهداشت و همینطور امید به زندگی در این کشور وضعیت نامناسبی داره.

واقعیت‌های کشور مراکش
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *