مکزیک در جام جهانی

مکزیک؛ اقتصاد عجیب و جامعه خطرناک

اقتصاد نوظهور مکزیک در سال‌های اخیر، رشد قابل توجهی داشته. مکزیکی‌ها 75 درصد از تولیدات خودشون رو به آمریکا صادر می‌کنند. ضمناً اونها شرکای تجاری مهمی مثل چین، کانادا و آلمان دارند. انحصار 96 درصدی بازار نان توسط دو شرکت خصوصی، باعث سوءتغذیه در مکزیک شده. طبق گزارش نیویورک تایمز بیش از 20 درصد جمعیت مکزیک به مواد اولیه غذایی دسترسی ندارند و از سوءتغذیه رنج می‌برند.

جامعه و فرهنگ مکزیک

یکی از مسائل قابل توجه در مکزیک، مفقود شدن آدم‌هاست، به طوری که هیچ سرنخی ازشون پیدا نمیشه. فقط در سپتامبر 2014 چهل و سه دانشجو ناپدید شدند که این ماجرا به نمادی از بحران امنیتی در مکزیک تبدیل شد. سازمان ملل گزارش داد که تا حالا بیش از 95 هزار نفر در مکزیک ناپدید شدند.
مردم مکزیک بزرگترین مصرف‌کننده کوکاکولا در جهان هستند. کوکاکولا طی سال‌های گذشته از طریق تبانی با مسئولان ارشد دولت مکزیک، بازاریابی گسترده‌ای در این کشور انجام داد. تا جایی که هر مکزیکی سالانه 163 لیتر نوشابه مصرف می‌کنه. حتی تحت تاثیر تبلیغات، بعضی از مردم مکزیک از کوکاکولا برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند و معتقدند این نوشیدنی دارای قدرت شفابخش هست!

اقتصاد عجیب مکزیک

شرکت‌های خصوصی بزرگ در مکزیک از مردم این کشور سوء استفاده می‌کنند. به این صورت که دستمزد هر کارگر مکزیکی تقریباً یک‌دهمِ کارگران کشور همسایه یعنی ایالات متحده هست. در سال 1994، مکزیک به سمت سیاست‌های تجارت آزاد رفت تا هم‌پیمان کانادا و آمریکا در معاهده نَفتا باشه. اما پس از انعقاد این قرارداد، 2 میلیون کشاورز در مکزیک شغل خودشون رو از دست دادند. چون بدون یارانه دولتی، هرگز توان رقابت با کشاورزان خارجی رو نداشتند.

با وجود افزایش تولید ناخالص ملی مکزیک طی سال‌های گذشته، 46 درصد از مردم این کشور زیر خط فقر هستند. به دلیل سیاست‌های نادرست اقتصادی، در یک دهه اخیر 19 میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر مکزیک اضافه شده است. خشونت در مکزیک به یک عادت سنتی تبدیل شده. طبق آمارهای رسمی، روزانه بیش از 90 قتل در کشور مکزیک ثبت میشه و از نظر جرایم سازمان‌یافته هم این کشور چهارمین جغرافیای خطرناک جهان هست!

واقعیت‌های کشور مکزیک
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *