کشور پرتغال

پرتغال؛ امپراتوری با طعم بد استعمار

پرتغال اولین امپراتوریِ استعمارگر در جهان هست که از قرن پانزدهم میلادی شکل گرفت. این قدرت استعماری از قاره آمریکا تا ژاپن وسعت داشت. امروز در دنیای فوتبال، پرتغال به برزیلِ اروپا شهرت داره؛ اما جالبه بدونید که کشور برزیل بزرگترین و پرجمعیت‌ترین مستعمره پرتغالی‌ها در تاریخ بود. این امپراتوری در قرن بیستم با انقلاب میخک و پایان فاشیسم، تحت فشارهای بین‌المللی مجبور شد مستعمراتش رو آزاد کنه.

گفته میشه پرتغال اولین کشور اروپاست که برده‌داری رو لغو کرده اما واقعیت این هست که صدراعظم پرتغال در سال 1761 فقط واردات برده به کلان‌شهرها رو ممنوع کرد و این موضوع تا پایان برده‌داریِ پرتغال خیلی فاصله داره. اسیر گرفتن مردم و برده‌داری یکی از سودآورترین کارهایی بود که پرتغالی‌ها در مستعمرات مختلف‌شون انجام می‌دادند.

کشور پرتغال و خلیج فارس

دهم اردیبهشت در تقویم ملی ایران با نام روز خلیج فارس ثبت شده اما پرتغالی‌ها از این روز خاطره خوشی ندارند. این واقعه به سال 1622 میلادی و اخراج پرتغالی‌ها از جزیره هرمز بر می‌گرده. استعمارگران پرتغالی بیش از یک قرن، خلیج فارس رو اشغال کرده بودند و از سال 1515 تا 1622 تمام کشتی‌ها رو تحت کنترل داشتند.

فراز و نشیب فرهنگی کشور پرتغال

حاکمیت پرتغال مدت‌ها درباره امنیت اخلاقی شهروندانش حساسیت به خرج می‌داد و این موضوع رو تحت نظارت داشت. اما دهه 1970 سازمان سیا با ترویج پورنوگرافی در این کشور، در کمتر از دو سال لیسبون رو به بالاترین میزان جرم و جنایت جنسی رسوند. اواخر دهه 90 هم پرتغال بیشترین میزان ابتلا به HIV رو در اتحادیه اروپا پیدا کرد. هرزه‌نگاری یکی از سلاح‌های روانی برای بی‌ثبات‌سازی جوامع محسوب میشه.
همچنین جالبه بدونید در حال حاضر 60 درصد از برق این کشور با منابع تجدیدپذیر تأمین میشه که بالاترین میزان مصرف انرژی سبز در اروپاست. دولت پرتغال اعلام کرده که قرار هست تا سال 2026، 80 درصد از برق کشورش رو با انرژی پاک بدست بیاره.

کریستیانو رونالدو، چهره‌ای محبوب

کریستیانو رونالدو، کاپیتان اسطوره‌ای تیم ملی فوتبال پرتغال هست که زندگی سخاوتمندانه‌ای هم داره. این فوق ستاره پرتغالی به جنگ‌زده‌ها کمک می‌کنه و حتی یکبار مبلغ قابل توجهی رو برای تأمین غذا در ماه رمضان اهدا کرد. در نوامبر 2012 هم رونالدو کفش طلای خودش رو در حراجی فروخت و پولش رو به کودکان فلسطینی هدیه داد.

واقعیت‌های کشور پرتغال
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *