پتروشیمی کره جنوبی

پیشرفت بدون نفت!

در دنیای اقتصاد و صنعت، گاهی مستندهای عجیبی وجود داره که واقعاً جالب توجه هستند. یکی از این موارد رو میشه در کشور کره جنوبی دید. کشوری که بدون داشتن منابع نفت و گاز، به صنعتی پیشرفته در زمینه پتروشیمی رسیده‌! اما به نظرتون این توسعه صنعتی چطور اتفاق افتاد؟

توسعه صنعت پتروشیمی در کره جنوبی

نقطه شروع پتروشیمی در کره جنوبی، به سال 1966 میلادی بر می‌گرده. زمانی که اون‌ها برای داشتن این صنعت یک تصمیم بزرگ گرفتند. برنامه پتروشیمی کره چند محور مشخص داشت: خرید و واردات مواد نفتی، تولید خوراک مورد نیاز پتروشیمی، تقویت زیرساخت‌های لازم و تلاش برای افزایش تقاضا در بازار. کره جنوبی در اولین قدم سراغ استفاده از نیروی انسانی متخصص رفت. بعد از اون هم به طور جدی بازاریابی محصولات پتروشیمی خودش رو دنبال کرد. البته بازاریابی کره‌ای‌ها اینجوری نبود که با بدست آوردن‌ سهمی از بازار، تلاش خودشون رو تعطیل کنند. اون‌ها طی سال‌های اخیر، دائم به توسعه همکاری‌ها با سایر کشورها ادامه دادند.

جذب سرمایه‌های خارجی

ضمناً یکی دیگه از اقدامات موفق کره جنوبی، افزایش فعالیت در واحدهای پتروشیمی از طریق جذب سرمایه‌های خارجی بود که برای اون هم برنامه‌های مختلفی داشتند. در واقع جذب سرمایه‌گذار رو میشه نقطه عطفی در ارتقای صنایع شیمیایی این کشور دونست. خلاصه در حال حاضر صنعت پتروشیمی کره بیشترین سهم رو در تولید ملی و صادرات ناخالص داخلی این کشور به خودش اختصاص داده. یعنی کره جنوبی به یکی از فروشندگان برتر محصولا ت پتروشیمی تبدیل شده در حالی که نه مناطق نفت‌خیز داره و نه صاحب چاه نفت و میدان گازی هست.

پنجمین صادرکننده برتر محصولات پتروشیمی

جالبه بدونید که با همین شرایط، سال 2020 کره جنوبی به رتبه پنجمین فروشنده محصولات پتروشیمی در جهان رسید. دستاوردی که بیش از هر چیز وابسته‌ به سیاست‌گذاری درست و تلاش علمی خودشون بوده.

جزییات و اطلاعات بیشتر درباره این پژوهش رو می‌تونید در بخش مقالات سایت پلاسما با عنوان «صنعت پتروشیمی در کره جنوبی» مشاهده کنید.

پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *