کشف کاستاریکا توسط کریستف کلمب

کریستف کلمب در سال 1502 کاستاریکا را کشف کرد‌‌. او مردمی را ملاقات کرد که طلای بسیار داشتند ولی سلاحی نداشتند‌‌. کلمب متوجه شد مردان و زنانی که تازه کشف‌شان کرده، علاوه بر گشاده‌رویی و سخاوتمندی، صلح‌طلب نیز هستند‌‌.  در یادداشت‌های کلمب آمده است: «آنها اسلحه ندارند و حتی آن را نمی شناسند‌‌. وقتی شمشیری را به آنها نشان دادم، لبه آن را گرفتند و از روی نادانی خود را بریدند‌.»

کلمب مشتاق بود از این آسیب‌پذیری نهایت استفاده را بکند‌‌. بنابراین یادداشتی شوم در دفتر خود نوشت: «با پنجاه مرد نظامی می‌توانیم همه آنها را تحت سلطه خود درآوریم و آنها را وادار کنیم هر کاری که ما بخواهیم انجام دهند‌.»1 و این بود سرآغاز فلاکت و نابودی بومیان قاره آمریکا و سلطه خونین استعمار اسپانیا بر آنها!

مردم کاستاریکا

کاستاریکا در تصرف اسپانیا

کاستاریکا قرن‌ها در تصرف هم گروهی خود در جام جهانی 2022، یعنی اسپانیا بوده است‌‌. هنگامی که اسپانیایی‌ها برای اولین بار در اوایل دهه 1500 به این سرزمین رسیدند، تمایل مردم محلی به زینت کردن خود با طلا را دیدند‌‌. به این ترتیب نام این کشور را «کاستاریکا» گذاشتند که به معنای ساحل غنی است‌. این کشور در 15 سپتامبر 1821 استقلال خود را به دست آورد‌‌. اما برای رسیدن به این نقطه عطف تاریخی یک قطره خون هم در کاستاریکا ریخته نشد‌‌. در واقع این اتفاق زمانی افتاد که مقامات گواتمالا تمام آمریکای مرکزی را مستقل از اسپانیا اعلام کردند‌‌.

کشوری بدون ارتش نظامی

کاستاریکا اولین کشوری بود که به طور رسمی نیروهای نظامی کشور را منحل کرد‌‌. قانون اساسی کاستاریکا از سال 1949 داشتن ارتش را برای این کشور ممنوع کرده است‌‌. کاستاریکا دریچه اصلی برای قاچاقچیان مواد مخدر است‌‌. قاچاقچیان از طریق این کشور کوکائین را از کلمبیا، بولیوی و پرو به بازارهای غیرقانونی در ایالات متحده و اروپا انتقال می‌دهند‌‌. یادآور می‌شویم که کاستاریکا ارتش نظامی ندارد‌‌. بنابراین دولت با وجود میلیون‌ها دلار کمک امنیتی از سوی ایالات متحده، موفق به جلوگیری از انتقال مواد مخدر نمی‌شود‌.

کاستاریکا و پاناما، هر دو بدون ارتش هستند اما بیشتر از سایر کشورهای آمریکای مرکزی برای امنیت و دفاع هزینه ‌می‌کنند‌. طبق آمار وزارت امنیت عمومی کاستاریکا، این کشور در سال 2018، 450 میلیون دلار در بخش امنیت بودجه صرف کرده است. یعنی نسبت به سال قبل 60 میلیون دلار افزایش داشته‌‌ است. به گفته وزارت دارایی این کشور، در مقایسه با کشورهای همسایه، تنها پاناما بیشتر از کاستاریکا برای امنیت هزینه می‌کند‌‌. نکته این است که قرار بود صرفه‌جویی حاصل از حذف هزینه‌های نظامی برای بخش‌های سلامت و آموزش، در جهت مبارزه با فقر خرج شود. اما در عمل این اتفاق هرگز رخ نداد‌.3

پربازدیدترین کشور آمریکای مرکزی

کاستاریکا با بیش از 5.2 میلیون گردشگر سالانه، پربازدیدترین کشور آمریکای مرکزی توسط گردشگران خارجی است. همچنین بیشترین درآمد این کشور نیز از همین بخش بدست می‌آید‌‌. درآمد کاستاریکا از گردشگری بیشتر از صنعت موز، آناناس و قهوه که صادرات اصلی و سنتی این کشور است، می‌باشد‌‌. گردشگری در کاستاریکا یکی از موتورهای اقتصاد این کشور است که حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهد. گردشگری در کاستاریکا 600 هزار شغل مستقیم و غیرمستقیم را تا قبل از همه‌گیری کرونا ایجاد کرد‌.

نیکویا

نیکویا یکی از مناطق آبی روی سیاره زمین نام برده می‌شود. منطقه آبی یک منطقه ویژه روی زمین است که طول عمر آن به طور قابل توجهی بیشتر از سایر نقاط جهان است‌‌. نیکویا در کاستاریکا یکی از این مکان‌هاست‌‌. صد ساله‌ها در اینجا غیرعادی نیستند و اکثر ساکنان محلی می‌توانند حداقل تا 90 سال زندگی کنند‌‌. آب‌های محلی به طور غیرعادی سرشار از کلسیم و منیزیم هستند. مردم اینجا ایمان عمیقی به خدا دارند‌.

سالمندان کاستاریکایی

سالمندان در کاستاریکا

کاستاریکا ادعا ‌می‌کند که کشوری عاری از مواد مصنوعی است و خلوص طبیعت خود را حفظ کرده است‌‌. از مهم‌ترین ارکان تبلیغات کاستاریکا برای گردشگران،  تاکید بر پاک و طبیعی بودن، پوشش گیاهی سرسبز، جنگل‌های استوایی، سواحل شفاف و مردم شاد این کشور است‌‌. این تصویر از کاستاریکا را می‌توان به راحتی در جزوه‌ها، وب‌سایت‌ها، جستجوهای گوگل، مقاله‌ها و بسیاری از اشکال دیگر رسانه‌ها و تبلیغات پیدا کرد‌.3

تجارت جنسی و قاچاق مواد مخدر در کاستاریکا

اما واقعیت دیگری نیز وجود دارد. محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی آمریکا پژوهشی در سال 2017 در رابطه با قاچاق انسان در کاستاریکا انجام دادند. آنها در نتایج اعلام کردند که تصویر رایج از این کشور در رسانه‌ها تصویر گزینشی از این کشور برای جذب توریسم است. آنها اذعان داشتند تصویر واقعی این کشور حقایق وحشتناکی را در خود پنهان کرده است. مطالعات نشان می‌دهد که فقر و سوء مصرف مواد مخدر در میان خانواده‌های کاستاریکایی باعث بهره‌کشی ‌آنها از نیروی کار کودکان برای افزایش درآمد می‌شود. این مسئله منجر به قربانی شدن و استثمار جنسی بسیاری از کودکان در این کشور شده است. امروزه از کاستاریکا به عنوان «پایتخت روسپیگری کودکان در نیمکره غربی» یاد می‌شود‌.

قاچاق مواد مخدر

قاچاق مواد در کاستاریکا

سالانه حدود 5 تا 10 هزار کودک بین 12 تا 17 سال در تجارت جنسی کاستاریکا مورد استثمار قرار می‌گیرند‌‌. طبق تحقیقات این کشور هر ساله پذیرای 50 هزار گردشگر جنسی است که از این تعداد حدود 6000  نفر به طور خاص به دنبال کودکان هستند‌‌. چون رابطه جنسی با افراد زیر سن قانونی در ایالات متحده ممنوع است، برخی از آمریکایی‌ها صرفاً برای این منظور به کاستاریکا پرواز می‌کنند‌. یک پنجم مردم کاستاریکا در فقر شدید هستند که این مسئله در میان زنان این کشور شدیدتر است. این امر زنان کاستاریکایی را به کار در صنعت توریسم جنسی در این کشور سوق می‌دهد. طبق گزارش موسسه مطالعات خانواده آمریکا، 69 درصد از موالید سالیانه در کاستاریکا نامشروع هستند؛ که این نرخ یکی از بالاترین‌ها در دنیاست‌‌.4

مردم کاستاریکا

تجاوز به کودکان

نسلی بی‌سواد محصول بحران اقتصادی کاستاریکا

60 درصد از نیروی کار در کشور کاستاریکا تحصیلات دبیرستان خود را به اتمام نرسانده و از کارگران غیر ماهر محسوب می‌شوند‌‌. این مسئله به دلیل ورود زود هنگام آنان به بازار کار در سنین کودکی است‌. افزایش نابرابری در دهه گذشته محصول نسل گمشده کاستاریکایی‌هایی است که به دلیل بحران‌های اقتصادی نتوانستند دبیرستان را تمام کنند و ادامه تحصیل دهند. کمبود نیروی کار متخصص باعث اختلاف شدید دستمزد بین کارگر ماهر و غیر ماهر می‌شود. نابرابری ثروتی در کاستاریکا هم باعث شده خانواده‌های کمتری امکان فراهم آوردن زمینه تحصیلات را برای فرزندان‌شان داشته باشند. در حال حاضر 50 درصد ثروت در کاستاریکا تنها در دست 10 درصد ثروتمند جامعه است‌.5

قاچاق انسان

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *