کشور کامرون

کامرون؛ در آرزوی سفید شدن

کامرون کشور ثروتمندی در قاره آفریقاست که عمده اقتصادش رو صادرات نفت، الوار و قهوه تشکیل میده. جالبه بدونید که این کشور تا 62 سال قبل، تحت استعمار قدرت‌های اروپایی بود. کامرون به طور رسمی دو زبانه‌ست. بیشتر مناطق این کشور فرانسوی‌زبان و بعضی از مناطق هم انگلیسی‌زبان هستند. اما کامرون طی سال‌های اخیر، درگیر چند دستگی و جنگ داخلی شده که در سکوت رسانه‌های بزرگ دنیا این وضعیت ادامه داره.

حاکمیت کشور کامرون

شش دهه از استقلال کامرون می‌گذره ولی اون‌ها فقط دو رئیس جمهور داشتند. حزب حاکم یعنی جریان وفادار به فرانسه با ترفندهایی مثل اپوزیسیونِ ساختگی، دولت و اکثریت کرسی‌های مجلس کامرون رو در اختیار داره. پل بیا، رئیس جمهور 89 ساله کامرون پیرترین رهبر جهان محسوب میشه. این فرد حدود نیم قرن هست که در دولت کامرون مسئولیت داره اما بین مردمش اصلاً محبوب نیست.

اقتصاد در کشور کامرون

48 درصد از جمعیت کامرون زیر خط فقر زندگی می‌کنند. در حالی که سبک زندگی لوکس و هزینه‌های مسئولان بلندپایه این کشور از بودجه عمومی تامین میشه. برده‌داری در کامرون با شیوه‌های جدید ادامه داره. یکی از شکل‌های این تجارت غیر انسانی، قاچاق بازیکنان فوتبال کامرون به کشورهای اروپایی هست. بسیاری از این فوتبالیست‌ها صرفاً برای داشتن غذا و جای خواب با قاچاقچیان همکاری می‌کنند.

بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی کامرون، تحت مالکیت و کنترل خارجی‌هاست. جالبه بدونید که بعد از استقلال کامرون، نقش پر رنگ فرانسوی‌ها در اقتصاد و سیاست این کشور همچنان حفظ شد. فساد مالی و بدهی خارجی، دلیل اصلی عقب‌موندگیِ اقتصاد کامرون هست. از زمان شکل‌گیری کامرون، این کشور شاهد ده‌ها میلیارد دلار فرار سرمایه و اختلاس مقامات دولتی بود. گرفتن وام‌های خارجی و انباشته شدن بدهکاری کامرون هم یکی از بحران‌های این کشوره!

تروریست‌های بوکوحرام در کامرون هم عملیات‌های مختلفی رو انجام دادند که باعث مرگ هزاران انسان شد. جالبه بدونید که اسناد ویکی لیکس نشون میده، سازمان اطلاعات آمریکا (A.I.C) در شکل‌گیری و گسترش بوکوحرام نقش داشت.

واقعیت‌های کشور کامرون
پلاسما در آپارات

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *