دومین کشور پهناور جهان

کانادا بعد از روسیه دومین کشور بزرگ دنیا است و مساحت آن از کل اتحادیه اروپا هم بزرگ‌تر است. همچنین این کشور پهناور دارای 10 درصد از جنگل‌های دنیا، بیشترین دریاچه و بیشترین خط ساحلی دنیا می‌باشد. کانادا همچنین بیشترین خط مرزی با آمریکا را دارد و  تاکنون دو بار از سوی ایالات متحده مورد تهاجم نظامی قرار گرفته است. قوانین هر ایالت در کانادا با ایالت دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، اگر شما مجوزی را در یکی از ایالت‌های کانادا دریافت کرده باشید، آن مجوز در دیگر ایالت‌ها هیچ اعتباری ندارد.

طبیعت کانادا

نقشه کانادا

کانادا و پادشاهی بریتانیا

کانادا یکی از کشورهای به ظاهر مستقل و دموکراتیک است، اما در حقیقت پادشاهی و وابسته به سلطنت بریتانیا  است. پادشاه بریتانیا رئيس دولت کانادا و حاکم دموکراسی پارلمانی و سلطنت مشروطه کانادا است. همه وزرا، قانون‌گذاران، اعضای نیروهای مسلح، کارمندان عمومی و افسران پلیس باید به پادشاه بریتانیا سوگند یاد ‌کنند. سوگند برای تبدیل شدن به یک شهروند کانادا نیز مستلزم وفاداری به پادشاه بریتانیا است. همچنین تمام پاسپورت‌های این کشور، به نام او صادر می‌شود. پادشاه بریتانیا یک فرماندار کل در کانادا منصوب می‌کند. به دنبال آن، یک فرماندار در هر یک از 10 استان کانادا منصوب می‌شود. نخست‌وزیر و وزرای کابینه، همگی توسط فرماندار کل به نمایندگی از پادشاه بریتانیا منصوب می‌شوند. امضای او برای تاییدیه‌های خاص دولتی نیز ضروری است. پادشاه و نماینده او می‌توانند مصونیت از تعقیب قضایی در کانادا اعطا کنند.

ذخایر نفت کشور کانادا

با اینکه کانادا سومین ذخایر اثبات شده نفت جهان را دارد، اما از سال 1998 تا 2020، 448 میلیارد دلار نفت وارد کرده است. دلیل آن هم این است که استخراج نفت در غرب کانادا انجام می‌شود و خط لوله برای انتقال آن به شرق وجود ندارد. ایالت‌های شرقی مجبورند از آمریکا و سایر کشورها نفت بخرند. هزینه استخراج نفت در کانادا به ازای هر 100 دلار درآمد نفتی، 78 دلار است. یعنی فقط 22 درصد از درآمد نفتی بدست کانادایی‌ها می‌رسد که 16 درصد از آن هم به خود شرکت‌های نفتی تعلق دارد. بنابرین فقط 6 درصد از درآمد نفتی سهم دولت است. مهم‌ترین دلیل عدم ساخت خط لوله نفتی غرب به شرق در این کشور هم بودجه پایین نفتی دولت برای این ابرپروژه است.

پول کانادا

qt_200331_oil-gas-sector

خدمات پزشکی کانادا

کانادا پس از یک انتظار 36 ساله و برای دومین بار پس از سال 1986 در جام‌جهانی 2022 قطر حضور یافت. البته کانادایی‌ها به انتظارهای طولانی عادت دارند؛ شما در کانادا بیشتر از همه دنیا باید در صف انتظار پزشک باشید. میانگین زمان انتظار بین دریافت نوبت تا دریافت درمان در کانادا ۲۵ یا 26 هفته است. در بعضی از ایالت‌های این کشور زمان انتظار برای دریافت درمان به بیش از 53 هفته نیز می‌رسد.

دلایل متعددی برای این مشکل وجود دارد؛ مانند کمبود تجهیزات. مثلاً اگر در مورد سرانه MRI صحبت کنیم، وضعیت کانادا از ترکیه، شیلی یا حتی لتونی بدتر است. در کانادا، گرفتن نوبت MRI به طور متوسط بیش از 9 هفته زمان انتظار دارد. حتی سونوگرافی، که یک روش معمولی است، در کانادا تقریباً چهار هفته لیست انتظار دارد. کانادا رتبه 26 از 27 برای تعداد تخت‌های بیمارستانی، تعداد دستگاه  MRI رتبه 21 از 26 و  CT scan رتبه 21 از 27 را دارد.

منتظر

people-look-at-brochure-and-use-smart-phones-while-waiting

مشکل دیگر در این کشور کمبود پزشک است. بر اساس گزارش OECD، کانادا در بین 33 کشور پردرآمد از نظر سرانه پزشک در هر 1000 نفر در رتبه 29 قرار دارد. این صف‌های انتظار بدلیل کاهش بهره‌وری نیروی کار آسیب جدی به اقتصاد کانادا وارد کرده است. طبق مطالعه سال 2021 کل هزینه تخمینی زمان انتظار طولانی پزشکی در کانادا، به تقریباً 12.4 میلیارد دلار معادل 8706 دلار برای هر بیمار می‌رسد.

مهاجرت به کشور کانادا

کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای جهان است؛ اما مهاجران در این کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند.  یکی از این مشکلات سطوح پایین شغلی است. پیدا کردن شغل‌های سطح بالا حتی برای افراد دارای مهارت و تحصیلات در این کشور بسیار مشکل است. لذا بسیاری از مهاجران در این کشور به  کارهایی مانند رانندگی تاکسی، کار در پمپ بنزین و... روی می‌آورند.

What-Is-The-Best-Way-To-Get-Canada-Pr

مهاجرت به کانادا

بر خلاف تبلیغاتی که برای مهاجران درباره رایگان بودن خدمات درمانی در کانادا می‌شود، دولت کانادا سالانه 190 میلیارد دلار از طریق مالیات بابت هزینه‌های درمانی از خانواده‌های کانادایی دریافت می‌کند. این مبلغ، 6 برابر کل درآمد نفتی سالانه ایران است. همچنین مجموع نرخ مالیات فدرال و  ایالتی در برخی از ایالت‌های کانادا به 53 درصد می‌رسد. یعنی بیش از نیمی از درآمد افراد برای مالیات از آن‌ها اخذ می‌شود.

بهترین مدافع چپ جهان

بسیاری آلفونسو دیویس را بهترین مدافع چپ جهان می‌دانند. هنگامی که والدین او به دلیل جنگ از لیبریا گریختند، نمی‌دانستند که فرزندشان زمانی بهترین و مشهورترین فوتبالیست کانادایی زمان خود خواهد شد. آن‌ها به غنا رفتند و در نهایت، با رویاها و امید به آینده‌ای بهتر برای خانواده خود به آلبرتا نقل مکان کردند. آلفونسو تنها بازیکن مهاجر کانادا نیست. اکثر بازیکنان این تیم یعنی 70 درصد تیم را مهاجران تشکیل می‌دهند. مثل تیم ملی فرانسه که با 20 بازیکن مهاجر در جام‌جهانی 2018 قهرمان شد.

آلفونسو دیویس

کشور کانادا چقدر فقیر دارد؟

در حال حاضر از هر هفت کانادایی یک نفر فقیر است. اصلی‌ترین عامل فقر در کانادا، ثابت بودن دستمزد در عین تورم‌های سالیانه است. کارگران کانادایی امروزی، به طور متوسط، تقریباً به همان اندازه کارگران این کشور در اواخر دهه 1970 دستمزد دریافت می‌کنند. در عین حال، شاخص قیمت مصرف کننده از آن زمان تا کنون حداقل 6 برابر شده است.

و اما واقعیتی دیگر، که افشای آن در سال 2018 مردم کانادا و بخصوص بازنشستگان این کشور را شوکه کرد. سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی کانادا در شرکت‌های اسلحه‌سازی، شرکت دخانیات و زندان‌های خصوصی آمریکایی بود. صندوق‌های بازنشستگی دلیل این سرمایه‌گذاری را سود بالاتر این کمپانی‌ها عنوان کردند. اما بازنشستگان کانادایی می‌گویند از اینکه درآمد ماهیانه‌شان از کاسبان جنگ، اعتیاد، جرم و جنایت تامین می‌شود، احساس شرم می‌کنند. 

بی‌خانمانی و بحران مسکن

پاول جیمز، بازیکن تیم ملی کانادا در جام‌جهانی 1986 بود؛ وی در المپیک 1984 نیز شرکت کرد. در سال 1985 در تیمی بود که هندوراس را شکست داد تا به اولین جام‌جهانی مردان این کشور راه یابد. او به عنوان بازیکن، 47 بار برای کانادا به میدان رفت. او یک ستاره فوتبال بود؛ اما حالا او از بی‌خانمان‌های کانادا محسوب می‌شود. در طول سال‌ها، او مشاغل عجیب و غریبی را همانند مراقبت از حیوانات و نظافت منزل تجربه کرد. او برف پارو می‌کرد، برگ‌ها را چنگک می‌زد، بروشور تحویل می‌داد و برای مدت کوتاهی در مشاوره اعتیاد کار می‌کرد.

آنچه در سال‌های اخیر، یکی از مشکلات کشور کانادا بوده است، موضوع بی‌خانمان‌هاست. بیش از 235 هزار نفر در کانادا در هر سال بی‌خانمانی را تجربه می‌کنند و این تعداد در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

پاول جیمز کانادا

پاول جیمز بی خانمان

پاول جیمز

جنایت و فساد در کشور کانادا

کانادا یکی از بهترین کشورهای جهان برای جنایتکاران سازمان‌یافته است. املاک و مستقلات ونکوور مکان جذابی برای پولشویی و گم کردن رد پول حاصل از فساد است. کارشناسان تخمین زده‌اند که 5.3 میلیارد دلار کانادا از طریق املاک و مستقلات در استان بریتیش کلمبیا پولشویی شده است. همچنین رقم کل پولشویی در این کشور در سال 2018 حدود 46.7 میلیارد دلار کانادا بود.

پولشویی

1_5925919

ردپای فساد اقتصادی کانادا حتی در جام جهانی دیده می‌شود. یکی از مسائل پر سروصدای دنیای فوتبال، ماجرای رشوه 10 میلیون دلاری در ازای رأی جک وارنر، نایب رئیس وقت فیفا، بلیزر و یکی دیگر از مقامات فیفا در حمایت از حق میزبانی آفریقای جنوبی در جام‌جهانی 2010 بود. بخش مهمی از این مبلغ توسط یکی از شعب فراساحلی ایمپریا بانک کانادا، پنجمین بانک بزرگ این کشور، منتقل شده است.

دزدی بعضی از خودروها در کانادا در کمتر از 30 ثانیه اتفاق می‌افتد. این باعث می‌شود تورنتو در سال 2022 حدود 8500 سرقت خودرو داشته باشد. در شهری با حدود 1.1 میلیون خانوار، این رقم به ازای هر 129 خانوار یک سرقت خودرو است که نرخ بالایی در دنیا محسوب می‌شود.

SEAL-HUNT-HSUS-2009-1

شکار فوک در کانادا

بزرگترین کشتار پستانداران دریایی جهان نیز در کانادا رقم می‌خورد. تصاویر کوبیده شدن فوک‌ها تا حد مرگ مردم را شوکه کرده است. هرچند دولت کانادا ادعا می‌کند که این کشتار ظالمانه‌تر از آنچه در کشتارگاه‌های سراسر جهان اتفاق می‌افتد نیست، اما عموم مردم بر این باورند که عمل شکار فوک کاملا ظالمانه است.

برخورد دولت کانادا با بومیان

در ماه می‌ سال 2021، کانادایی‌ها از کشف بقایای 215 کودک در محل مدرسه‌ای قدیمی در بریتیش کلمبیا شوکه شدند. این اجساد متعلق به کودکان بومی این کشور بود که برخی از آن‌ها تنها سه سال سن داشتند. این حادثه مربوط به مدارسی می‌شد که دولت کانادا در سال‌های قبل برای تغییر فرهنگ بومیان این کشور تاسیس کرده بود. بسیاری از آن‌ها تحت عقیم‌سازی اجباری و آزار جسمی و جنسی گسترده قرار گرفتند. آن‌ها انگلیسی می‌خواندند و صحبت می‌کردند و دیگر بومی محسوب نمی‌شدند، بلکه شهروند بریتانیایی بودند.

راهبه

کودکان کشته شده در کلمبیا

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *