کشور کره جنوبی

کره جنوبی؛ نظم و سخت‌کوشی بی‌پایان

کره جنوبی تا سال 1945 تحت استعمار ژاپن بود و بعد از اون به اشغال نظامی آمریکا در اومد. رییس جمهور مورد تایید ایالات متحده 31 سال در کره حکومت کرد. اما اوضاع اقتصادی مردم به 40 درصد فقر مطلق رسید و سرانه درآمدی این کشور از هائیتی، اتیوپی و یمن هم پایین‌تر اومد. اقتصاد کره از دهه 1960 با تکیه به ظرفیت‌های داخلی این کشور متحول شد و به رشد چشمگیری رسید. کره‌ای‌ها با سپردن پروژه‌های نظامی به شرکت‌های خصوصی خودشون، کمپانی‌های پیشرفته‌ای مثل کیاموتورز، دوو، سامسونگ و الجی رو پدید آوردند. اونها برای پیشرفت صنایع ملی، واردات رو هم به شدت کنترل می‌کردند.

بعد از ترور ژنرال پارک، رهبر تحولِ کره در سال 1979، دولت این کشور وام‌های متعددی رو از صندوق بین المللی پول گرفت. دو دهه بعد کره جنوبی برای بازپرداخت بدهی این کشور، شرکت‌های موفقش رو با مبالغ ناچیزی به خارجی‌ها فروخت. تقریباً سهام همه شرکت‌های معروف کره جنوبی در این شرایط حراج شد. میزبانی مشترک جام جهانی 2002 برای کره جنوبی ضرر اقتصادی داشت و میزان بدهکاری این کشور رو بیشتر کرد. بعد از جام جهانی، بسیاری از هتل‌ها و استادیوم‌های کره بلا استفاده شدند.

فرهنگ کار در کره جنوبی

100 سال قبل در سفرنامه‌های معتبر جهانگردی از مردم کره به عنوان انسان‌هایی تنبل یاد می‌شد. تا 50 سال پیش هم اونها به بی‌نظمی و بدقولی مشهور بودند. اما با تغییر مسئولان این کشور، کره به یکی از منظم و سختکوش‌ترین جوامع دنیا تبدیل شد. ساعت کار کره‌ای‌ها 60 درصد بیشتر از میانگین کشورهای پیشرفته دنیاست. جالبه بدونید که مردم در پایتخت کره جنوبی کمتر از شش ساعت در شبانه‌روز می‌خوابند. پراسترس‌ترین کنکور دنیا هم در کره برگزار میشه. 90 درصد از مشاغل در کره جنوبی درآمد پایینی دارند. برای همین محصلین این کشور تحت رقابت شدید برای استخدام در شرکت‌های بزرگ هستند.

علاقه مردم و سلبریتی‌ها به زیبایی

کره‌ای‌ها بیشترین جراحی‌های پالستیک در دنیا رو دارند. این کشور بزرگترین بازار آرایشی مردانه هم هست و یک چهارم از کل لوازم آرایشی مردانه در جهان رو مصرف میکنه. شرکت‌های مختلف از سنین نوجوانی روی استعدادهای کره سرمایه‌گذاری می‌کنند تا به سلبریتی تبدیل بشن. اما به ازای انجام کارهای مختلف، حجم بالایی از بدهکاری برای این افراد ثبت میشه. خودکشی هنرمندان کره‌ای به امری شایع تبدیل شده چون در بسیاری از موارد، بازپرداخت بدهی‌های انباشته برای اونها غیر ممکن میشه. کره جنوبی رتبه اول خودکشی رو در جهان داره. به دلیل مشکلات اقتصادی و آینده نامعلوم، روزانه 39 نفر در کره اقدام به خودکشی می‌کنند.

واقعیت‌های کشور کره جنوبی
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *