کشور کرواسی

کرواسی؛ کشور جنگجویان زخم خورده

فوتبال در کرواسی

تیم ملی کرواسی جوان‌ترین تیم فوتبال هست که موفق شده به فینال جام جهانی برسه و این مربوط به سال 2018 میشه. مردم این کشور کم جمعیت، از فوتبالیست‌هاشون به عنوان «جنگجو» یاد می‌کنند و خیلی هم روی تیم ملی‌شون تعصب دارند. مرکز بین‌المللی مطالعات ورزشی اعلام کرده که فوتبالیست‌های کروات در 135 لیگ از کشورهای مختلف حضور دارند. جالبه بدونید که کرواسی فقط پنج زمین فوتبال با استانداردهای یوفا داره و شرایط مالی باشگاه‌ها اونقدر خرابه که نمیتونند بازیکنان با استعدادشون رو حفظ کنند.

از سال 2013 و با پیوستن کرواسی به اتحادیه اروپا، کمبود نیروی کار به یک مشکل جدی در این کشور تبدیل شد. شرکت‌های این کشور برای جبران کمبود نیروی کارشون از بازنشسته‌ها و کارگران خارجی استفاده می‌کنند چون در حال حاضر کرواسی رکورددارِ مهاجرت نیروی کار در اتحادیه اروپاست. 78 درصد از بانک‌های کرواسی متعلق به خارجی‌هاست و سرمایه‌گذاری واقعی در این کشور به ندرت اتفاق میافته. حجم قابل توجهی هم از پول این کشور به خارج منتقل میشه و در سال‌های اخیر بدهی‌های کرواسی افزایش پیدا کرده.

فساد مالی در کرواسی

ریشه‌های فساد مالی در کرواسی بسیار عمیقِ و حتی به دنیای فوتبال سرایت کرده. فِرانیو توجمان، اولین رئیس جمهور کرواسی بود که نقش خاصی در شکل‌گیری این اوضاع داره. توجمان در دوره 11 ساله مسئولیتش، 6 نخست وزیر رو بر سر کار آورد که نتیجه‌ای جز گسترش فساد مالی، چهار برابر کردن بدهی‌های خارجی و سرکوب اعتراضات نداشت. انرژی در کرواسی توسط شرکت آمریکایی اِنرون (Enron) تامین میشه که شرایط عجیبی داره. مسئولین کرواسی با قراردادهای مشکوک، مردم این کشور رو مجبور کردند تا نیروی برق‌شون رو فقط از اِنرون خریداری کنند که 90 درصد گرون‌تر از بازار اروپاست.

کرواسی 87 هزار مسلمان داره که امن‌ترین کشور اروپا برای اون‌هاست. این در حالی هست که دولت‌های مختلف اروپایی برای جلوگیری از گسترش دین اسلام اقدام به ایجاد ترس، نفرت یا تبعیض علیه مسلمون‌ها می‌کنند.

واقعیت‌های کشور کرواسی
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *