گران‌ترین جام جهانی تاریخ

جام جهانی 2022 که محل برگزاری آن کشور قطر است، به پرهزینه‌ترین جام جهانیِ تاریخ معروف شده‌ است. طبق آمار و ارقام بررسی شده، دولت قطر برای برگزاری این مسابقات مبلغی در حدود 220 میلیارد دلار هزینه کرده‌ است و به قول معروف، سنگ تمام گذاشته است. جالب اینکه این رقم معادل مجموع هزینه‌های 7 دوره قبلی مسابقات جام جهانی فوتبال می‌باشد. البته این حقیقت واقعا از قطری‌ها، مردمی که برای داشتن پلاکِ رند ماشین، مزایده‌های نجومی برپا می‌کنند بعید نیست. در یک مزایده روی پلاکی به شماره 333355، مبلغ 55 میلیون دلار پیشنهاد شد. این رقم 11 برابر بیشتر از مبلغ رشوه‌ای است، که شایعه شد قطری‌ها برای امتیاز میزبانی جام جهانی به فیفا داده‌اند.

اتهام پرداخت رشوه برای میزبانی

قطر بارها متهم شده که میزبانی جام جهانی 2022 را با پرداخت رشوه بدست آورده است. سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا که همیشه این موضوع را تکذیب می‌کرد، اخیراً از نقش نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور سابق فرانسه در این ماجرا پرده برداشت. ظاهراً این حمایت سارکوزی به دلیل ولخرجی‌های قطری‌ها در فوتبال فرانسه ا‌ست. قطر با خرید باشگاه پاریسن ژرمن و شکستن رکورد گران‌ترین نقل و انتقالات فوتبال در جهان، 1.6 میلیارد دلار، یعنی به اندازه کل ثروت پادشاه جوانش در فوتبال فرانسه هزینه کرد. گفته می‌شود سارکوزی، در سال 2010 در ملاقاتی با امیر قطر به او پیشنهاد داده که در ازای سرمایه‌گذاری در باشگاه مورد علاقه‌اش، پاریسن ژرمن، حمایت میشل پلاتینی از میزبانی قطر در جام جهانی 2022 را تضمین کند. بنابرین، قطر با خرید این باشگاه و انجام چند اقدام مشابه دیگر، توانست میزبانی جام جهانی 2022 را کسب کند.

ولخرجی در فوتبال

قطری ها در فوتبال فقط برای میزبانی جام جهانی پول خرج نکرده‌اند؛ بلکه در نجومی ترین نقل و انتقالات باشگاه‌های اروپا نیز رد پای قطری‌ها وجود دارد. به عنوان مثال، در سال 2017، پاریسن ژرمن با پرداخت 222 میلیون یورو برای جذب ستاره فوتبال، نیمار از باشگاه بارسلونا، جهان را شوکه کرد؛ این بالاترین مبلغی بود که تا به حال برای یک انتقال در فوتبال پرداخت شده است. شرکت هواپیمایی دولتی Qatar airways نیز اسپانسر باشگاه‌های مطرح اروپایی نظیر باشگاه‌هایی مثل بارسلونا، پاری سن ژرمن، بوکاجونیورز، آ اس رم و بایرن مونیخ بوده و هست. وقتی پاری سن ژرمن در فینال لیگ قهرمانان 2020 مقابل بایرن مونیخ قرار گرفت، اجتناب ناپذیر بود که قطر برنده فینال باشد؛ چرا که مالک باشگاه پاری سن ژرمن و حامی مالی باشگاه بایرن مونیخ بود.

اسپانسر فوتبال

جام جهانی قطر بر روی استخوان‌ها

در قطر، کشوری با جمعیت 2.5 میلیون نفر ، تنها 700 هزار زن وجود دارد. بطوری که از هر پنج نفر، تنها 1 نفر زن، و 4 نفر آنها مرد هستند. دلیل این جمعیت زیاد مردان چیست؟ از دلایل اصلی این تفاوت می‌توان به هجوم گسترده مردان از کشور‌های خارجی اشاره کرد. این مردان برای کارگری و تامین مخارج خانواده و زندگی‌شان به قطر مهاجرت می‌کنند. احتمالاً راجع‌به وضعیت فاجعه بار کارگران مهاجری که در قطر برای ساخت استادیوم‌ها کار می‌کردند، شنیده‌اید.

 

کارگران جام جهانی

کشته شدگان جام جهانی

تیم‌های مختلف فوتبال دنیا مانند تیم‌های ملی نروژ، آلمان، دانمارک و هلند در دور مقدماتی جام جهانی اعتراض خود را به این وضعیت به شکل‌های مختلف نشان دادند. از پوشیدن تیشرت‌هایی که روی آن عبارت «فوتبال از تغییر حمایت می‌کند» وجود داشت، تا تحریم جام جهانی فوتبال توسط اسپانسر تیم‌های ملی بلژیک و هلند. طبق گزارش گاردین 6500 نفر از کارگران خارجی در این راه جان خود را از دست داده‌اند.

سیستم اقتصادی کارفرما سالار که با کارگران، برده‌گونه رفتار می‌کند. در کشورهای خلیج فارس، قدمت زیادی نداشته و میراث استعمار بریتانیا در قرن نوزده و اوایل قرن بیست در این کشورهاست که برده‌های هندی را برای کار به این کشورها می‌آوردند. موزه بن جلمود که قطری‌ها به تازگی آن را در دوحه افتتاح کرده‌اند، نمونه‌ای از برده‌داری در دوران استعمار بریتانیا در جهان عرب است. جلمود به معنای صخره یکی از مکان‌های تجارت برده‌ها در اقیانوس هند در این دوره بوده است.

سهم کشور قطر از شرکت‌های بزرگ دنیا

علاوه بر فوتبال، قطر سرمایه‌گذاری سنگینی در مهم‌ترین بازارهای سهام جهان، بزرگترین شرکت‌های خودروسازی و برجسته‌ترین مؤسسات مالی دارد. این کشور بیش از 400 میلیارد دلار در بیش از 40 کشور سرمایه دارد. 30 میلیارد دلار در ایالات متحده، 40 میلیارد دلار در انگلستان، 25 میلیارد یورو در آلمان و 30 میلیارد یورو در فرانسه سرمایه‌گذاری مربوط به قطری‌ها است. صندوق سرمایه‌گذاری مستقل قطر با 10.3 درصد سهم، بزرگترین سهامدار بورس لندن است. در طول بحران مالی جهانی در سال 2008، این صندوق سهام بارکلیز، کردیت سوئیس، پورشه و فولکس واگن را خریداری کرد که از مهم‌ترین شرکت‌های اروپایی هستند.خانواده سلطنتی قطر را بیش از 8000 نفر تشکیل می‌دهند که مجموع ثروت آنان معادل 335 میلیارد دلار است. شیخ تمیم بن‌حمدآل ثانی که جوان‌ترین پادشاه کنونی جهان است، به تنهایی دو میلیارد دلار ثروت دارد.

سرمایه‌گذاری قطر

فلوکس واگن

بزرگ‌ترین تاسیسات نظامی آمریکا در خاورمیانه

بزرگترین تاسیسات نظامی آمریکا در خاورمیانه، پایگاه هوایی العدید می‌باشد که در غرب دوحه قطر، واقع است. میزبان حدود ۱۱هزار سرباز آمریکایی و ناتو، تقریباً ۱۰۰ هواپیما و هواپیماهای بدون سرنشین است. هدف قطری‌ها از تاسیس این پایگاه در سال 1996 تقویت قدرت نظامی قطر بود. اما از زمان ایجاد پایگاه تا الان نه تنها از آن برای تامین امنیت قطر استفاده نشد، بلکه استقلال قطر را هم زیر سوال برد و آمریکایی‌ها از این پایگاه، برای عملیات‌های نظامی خود در خاورمیانه استفاده کرده‌اند.

مهم‌ترین تلویزیون مخالف آمریکا و اسرائیل

تلویزیون معروف الجزیره متعلق به دولت قطر می‌باشد. گرایش سیاسی این شبکه آن را به مهم‌ترین مخالف امریکا و اسرائیل در بین کشورهای عربی تبدیل کرده است. سال 2003 در جریان پوشش خبری و افشای پشت پرده‌های حمله امریکا به عراق، تلویزیون الجزیره تحت فشارهای زیادی قرار گرفت. از جمله این فشارها می‌توان به بستن دفتر الجزیره در عراق و قتل عمدی خبرنگارانش در این کشور اشاره کرد. همچنین این رویکرد سیاسی الجزیره در سال‌های اخیر باعث اختلاف دو کشور همسایه یعنی قطر و عربستان شده است. یکی از موارد اخیر آن تحریم هواپیمایی قطر airways توسط عربستان بود که در پی آن هواپیماها مجبور شدند از مسیر دیگری استفاده کنند.

مقالات پلاسما را اینجا ببینید

منابع:

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *