ملتی ثروتمند، مردمی فقیر

ریاض عربستان

عربستان سعودی؛ یک کشور ثروتمند با منابع سرشار نفتی و درآمد بسیار که در ذهن بسیاری از مردم جهان به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای دنیا شناخته می‌شود، با تصاویر و ویدیوهای پروژه‌های خاص، ماشین‌های خاص، برج‌های خاص و…، کشوری که در آمارهای جهانی تورمی حدوداً نزدیک به صفر درصد دارد و درباره فقر نیز آمار خاصی در سایت‌های بین‌المللی مانند بانک جهانی و سایت‌های دولتی عربستان سعودی وجود ندارد، اما بسیاری از سایت‌های خبری خارجی و اندیشکده‌ها و مستندها از فقر گسترده در عربستان می‌گویند.

 

اختلاف طبقاتی در عربستان

عربستان سعودی با ثروت عظیم نفتی خود، یکی از بالاترین غلظت خانوارهای فوق ثروتمند در جهان را دارد. اما تخمین زده می‌شود که حداقل 20 درصد از جمعیت، در فقر فلج‌کننده زندگی می‌کنند. گدایان در سایه مراکز خرید مجلل ریاض دست و پا می‌زنند و تنها چند کیلومتر دورتر خانواده‌ها برای گذراندن زندگی در محله‌های فقیرنشین جنوبی پایتخت تلاش می‌کنند. نکته اینجاست که دنیای فقیران سعودی تا حد زیادی از دیدگان پنهان است.
منبع 1 – گزارش نشریه تایم

شاهزاده سعودی فقر در عربستان سعودی

همچنین مجله بورگن بیان می‌کند: در نتیجه این فقر فزاینده در عربستان سعودی، گدایی در محله‌های فقیرنشین در حال حاضر به شدت توسط زنان رایج شده است. شرایط زاغه‌ها ویرانگر است. زنان و کودکان در فاضلاب راه می‌روند و می‌خوابند و کودکان نیز مجبورند هرچه می‌توانند بفروشند، زیرا نمی‌توانند تحصیل کنند. جدیدترین و به روزترین یافته‌های سایت بانک جهانی نشان می‌دهد که تا سال 2014، بیش از 80 هزار کودک در مدرسه ابتدایی شرکت نمی‌کردند.
منبع 2 – گزارش مجله بورگن

 

کمپین توییتری فقر در عربستان

سی ان ان در گزارشی از کمپین توییتری فقر در عربستان سعودی در سال 2013 می‌گوید:
چند هفته پیش، یک کمپین عربی در توییتر منفجر شد. هشتگ عربی — #الراتب_مایکفی_الحاجة (که به معنای “حقوق جوابگوی نیازهای من نیست”) — در دو هفته اول به 17 میلیون توییت رسید.
در اوج خود، روزانه 1.2 میلیون توییت ثبت می‌کرد و نه تنها محبوب ترین هشتگ در زبان عربی بود، بلکه شانزدهمین محبوب ترین هشتگ در هر زبان بود.
منبع 3 – سی ان ان

 

فقر را پنهان کنید!

پیرمرد فقیر

مؤسسه Quincy for Responsible Statecraft بیان کرده که مقامات سعودی تلاش زیادی برای سرپوش گذاشتن بر بحران فقر در پادشاهی با توجه به افزایش ثروت خانواده حاکم و گسترش فساد انجام می‌دهند.
مؤسسه کوئینسی اعلام کرد که فقر در میان شهروندان سعودی به میزان بالایی تشدید می‌شود، اما این واقعیتی است که در پس ثروت خاندان سلطنتی پنهان است.
بانک جهانی نیز اعلام کرد که “عربستان سعودی با مشکل فقر قریب الوقوع” و همچنین نابرابری درآمد مواجه است. پادشاهی سعودی یکی از بدترین کشورها از نظر مقابله با بحران فقر است!
منبع 4 – الجزیره

رزی بشیر، محقق سعودی که مطالب زیادی در مورد توسعه و فقر نوشته است، می‌گوید: «دولت به خوبی فقرا را پنهان می‌کند. “نخبگان رنج فقرا را نمی‌بینند. مردم گرسنه هستند.”
منبع 5 – نشریه گاردین

درآمد نفتی فوق‌العاده

نفت آرامکو

اندیشکده بورگن بیان می‌کند: با وجود درآمد نفتی سالانه بیش از 200 میلیارد دلار، اکثر سعودی‌ها فاقد مسکن، مراقبت‌های بهداشتی، بهداشت و آموزش کافی هستند. نویسنده کارن هاوس در کتاب خود درباره عربستان سعودی به این موضوعات اشاره می‌کند. بیشتر درآمد نفت مستقیماً به دست خانواده سلطنتی می‌رسد. حداقل 80 درصد از درآمد خزانه‌داری عربستان از نفت حاصل می‌شود، اما شهروندان عادی عربستان سعودی از این دستاوردها سود نمی‌برند.

منبع 6 – مجله بورگن

 

کووید 19 و اثرات آن

ثروتمند عرب

از زمان شروع کووید-19 اوضاع در عربستان بدتر شده است، نابرابری ثروت به طور قابل توجهی در کشورهای عربی افزایش یافته است، به طوری که 10 درصد ثروتمندان بیش از 80 درصد از کل ثروت منطقه را در اختیار دارند. این منطقه اکنون میلیونرهای بیشتر و ثروتمندتری دارد که میانگین ثروت آنها از سال 2019 تا 2022، 20 درصد افزایش یافته است، در حالی که نیمه پایینی جمعیت شاهد کاهش یک سوم ثروت خود بودند. اینها برخی از یافته‌های کلیدی یک گزارش جدید در مورد “افزایش نابرابری ثروت در منطقه عرب در بحبوحه COVID-19” است که توسط کمیسیون اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد برای غرب آسیا (ESCWA) منتشر شد.
در نتیجه، 6 کشور عربی (بحرین، امارات متحده عربی، یمن، عربستان سعودی، عمان و کویت) در بین 20 کشور اول نابرابر در سراسر جهان قرار گرفتند. در مقایسه با سال 2019 که تنها 2 کشور عربی در این فهرست وجود داشتند.

منبع 7 – سازمان ملل

 

سایر مقالات پلاسما را اینجا ببینید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *