فاسدترین دربار جهان

فساد در عربستان، مخصوصاً در بین دربار مسئله‌ای گسترده است که انواع و اقسام مختلف دارد. دربار عربستان که عرض و طول وسیعی دارد. تعداد زیادی شاهزاده و وابستگانی که هر کدام بخشی از قدرت را برای خود متصور هستند.

جیب‌هایی که پر نمی‌شوند!

salman bin abdulaziz

افسانه‌های تجاری شبه جزیره، مملو از داستان‌های پروژه‌های زیرساختی جاه‌طلبانه است که مانند سراب می‌درخشند. هزینه آنها به دلیل درخواست‌های آشکار رشوه از طرف حامیان سلطنتی افزایش یافته، تکمیل آنها به تعویق افتاده و یا به دلیل تخلفات گسترده در سطح بالا محکوم به شکست است.

یک پروژه متروی درخشان در ریاض، یک سیستم فاضلاب در شهر بندری جده که فقط وعده داده شد، حتی مجتمع مسجدالحرام در شهر مقدس مکه؛ همگی به دلیل رشوه‌ها و بودجه‌های اختلاس شده، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. در سال‌های گذشته، سایر معاملات سعودی مانند قراردادهای تسلیحاتی سودآور، شرکای خارجی را نیز ثروتمند می‌کند.

برای مثال قضیه جده عواقب غم انگیزی داشت. یک تاجر قدرتمند سعودی مبلغی چند میلیون دلاری برای ساخت یک سیستم فاضلاب و زهکشی جدید دریافت کرده بود. اما به جای اجرای پروژه، صرفاً وانمود کرد که آن را تکمیل کرده است. بعدها، در سال 2009، سیلابی در شهر جاری شد و بیش از 100 نفر را کشت! فقدان یک سیستم زهکشی قابل اتکا یکی از دلایل اصلی بود.

 

فساد آشکار خاندان سلطنت

robert jordanبندر بن سلطان

رابرت جردن، سفیر سابق ایالات متحده در عربستان سعودی، با اشاره به “فرهنگ تزلزل” که خانواده سلطنتی و دیگر نخبگان را احاطه کرده است، گفت: “واضح است که آنها درک می‌کنند که دهه‌ها مشکل فساد داشته‌اند و می‌دانند که باید کاری انجام دهند.”

شاهزاده بندر بن سلطان سال‌ها به عنوان فرستاده عربستان سعودی در واشنگتن خدمت کرد. وی در مصاحبه‌ای به یاد ماندنی در سال 2001 با شبکه  PBS، گفت: «اگر به من بگویید ما به واسطه 50 میلیارد دلار پول، سوء استفاده کردیم یا فاسد شدیم، به شما می‌گویم «بله». ما فساد را اختراع نکردیم. «فساد از زمان آدم و حوا اتفاق افتاده، این طبیعت انسان است.»

منبع 1: لس‌آنجلس تایمز

دستگیری مفسدین به سبک محمد بن سلمان

نمونه‌ای از آشکار شدن فسادهای اقتصادی در عربستان، بازداشت شدن تعدادی از افراد وابسته به دربار (حداقل ۱۱ نفر) توسط محمد بن سلمان به جرم فساد اقتصادی است.

به گفته محمد بن سلمان، 65.8 میلیارد دلار از این افراد پس گرفته که پول بازیابی شده حدود 20 درصد از درآمد نفتی سالانه کشور عربستان است. تحقیقات نشان می‌دهد که حداقل “100 میلیارد دلار” از طریق فساد و اختلاس سیستماتیک طی چند دهه مورد سوء استفاده قرار گرفته است.

منبع 2: میدل ایست

البته افشاگر سرشناس، علی ادوبیسی، یک سعودی در تبعید و ریاست سازمان اروپایی-سعودی حقوق بشر مستقر در برلین، کمپین ولیعهد برای مبارزه با فساد را “کمدی سیاه” خواند.

او گفت: این اقدام بیشتر به منظور سازماندهی فساد است، به طوری که در دست MBS و اطرافیانش باشد.

 

اسناد پاناما

اسناد پاناما

اسناد پاناما ممکن است بزرگترین درز اطلاعات در مورد شرکت‌های خارج از کشور باشد. شرکت‌های Offshore Leaks و Swiss Leaks اولین‌ها در این مورد بودند. ماهیت این افشاگری‌ها متفاوت بود؛ با این حال همه آنها یک وجه مشترک داشته‌اند: این که تعداد زیادی از اعضای خانواده‌های سلطنتی خاورمیانه در داده‌های مخفی قبلی ذکر شده‌اند.

طبق اسناد پاناما، دربار سعودی، فاسدترین دربار جهان است. این اسناد اکنون فساد 73 عضو خانواده‌های سلطنتی خاورمیانه از جمله پادشاه فعلی عربستان سعودی را فاش می‌کند.

 

شاه‌دزد کیست؟

سلمان شاه

برجسته‌ترین این نام‌ها خود پادشاه است. سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پیش از به سلطنت رسیدن در سال 2015، فرماندار ریاض پایتخت عربستان سعودی بود. همچنین طبق اسناد پاناما، او در مقطعی شریک دو شرکت در لوکزامبورگ است.

سندی در این انبوه اطلاعات، مربوط به سال 1996، نشان می‌دهد که شرکت مذکور دارای هفت شرکت دیگر بوده است. برخی از این شرکت‌ها در دهه 1970 تأسیس و تاکنون غیرفعال هستند. اما به نظر می‌رسد که پادشاه همچنان به طور فعال شبکه مبهم شرکت‌های خود را مدیریت می‌کند. زیرا حداقل سه شرکت مستقر در پاناما تا چند وقت پیش فعال بودند. اما اینکه او چه نوع تجارتی را از طریق این شرکت‌ها انجام می‌دهد، مشخص نیست.

هنگامی‌که از سخنگوی سفارت عربستان سعودی در برلین خواسته شد درباره این حقایق اظهارنظر کند، به دلیل تاخیر در پاسخگویی عذرخواهی کرد زیرا همچنان منتظر پاسخ خانواده سلطنتی بود. اما پادشاه در نهایت هرگز پاسخ نداد!

نام محمد بن نایف بن عبدالعزیز آل سعود نیز در اسناد پاناما موجود است. او از بانک سوئیسی UBS برای افتتاح حساب، گرفتن وکالت و خرید شرکت‌های پانامایی از Mossack Fonseca استفاده کرد.

منبع 3: اسناد پاناما

 

رشوه محمد بن سلمان و کمک ۲ میلیارد دلاری به داماد دونالد ترامپ

کوشنر داماد ترامپ

یک روزنامه‌نگار آمریکایی دلیل واقعی کمک مالی ۲ میلیارد دلاری عربستان به داماد دونالد ترامپ را فاش کرد.
فیکی وارد روزنامه‌نگار آمریکایی، تحقیقاتی را درباره دلیل واقعی سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در شرکت خصوصی «جرد کوشنر» داماد و مشاور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا منتشر کرده است.

فیکی وارد در گزارشی نوشت که سرمایه‌گذاری محمد بن سلمان در شرکت خصوصی کوشنر برخلاف نظر صندوق سرمایه‌گذاری عربستان دلایل مختلفی دارد که برخی از آن‌ها فاش نشده است.
این خبرنگار در مورد دو دلیل صحبت کرده بود؛ قدردانی بن سلمان از نقش کوشنر در همگرایی عربستان سعودی و آمریکا در دوره ترامپ و تلاش برای این که ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده به کاخ سفید بازگردد.

اما یک دلیل اصلی باعث شد ولیعهد سعودی در پرداخت این مبلغ به کوشنر تردید نکند. کوشنر، «محمد بن نایف» ولیعهد سابق سعودی و رقیب محمد بن سلمان برای رسیدن به تاج و تخت پادشاهی  را حذف می‌کند.

کوشنر و متحدان او زمانی که محمد بن نایف تلاش داشت یک کودتا علیه محمد بن سلمان انجام دهد، حمایت خود را از وی گرفتند. در آن زمان، محمد بن نایف معتقد بود که از حمایت کافی در شورای موسوم به شورای وزیران برخوردار است.

طبق این گزارش اگر محمد بن نایف در تلاش خود موفق می‌شد، می‌توانست ملک سلمان و محمد بن سلمان (معاون ولیعهد وقت) را سرنگون کند و جای آنها را بگیرد. این کوشنر و متحدانش در کاخ سفید بودند که محمد بن سلمان را در جریان برنامه‌های بن نایف قرار دادند. بنابراین این کودتا فوراً خنثی شد.

منبع 4: خبرگزاری MSN

 

گزارش لس آنجلس تایمز

(در محافل طلایی سلطنتی عربستان، فساد از دیرباز یک روش زندگی بوده است)

گزارش لس آنجلس تایمز

گوشه‌ای از فسادهای موجود در عربستان سعودی را مطالعه کردید. شما اطلاعات بیشتری دارید؟ با ما به اشتراک بگذارید.

مقالات سایت پلاسما را اینجا ببینید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *