قطر در جام جهانی

گران‌ترین جام جهانی تاریخ

جام جهانی قطر، گرون‌ترین جام جهانیِ تاریخ محسوب میشه. قطری‌ها در این دوره حدود 220 میلیارد دلار هزینه کردن که این رقم معادل مجموع هزینه‌های 7 دوره قبلی در جام جهانیه.

قطری‌ها برای داشتن پلاکِ رند ماشین، مزایده‌های نجومی برپا می‌کنن. در یک مزایده روی پلاکی به شماره 333355 مبلغ 55 میلیون دلار پیشنهاد شد. این رقم 11 برابر بیشتر از مبلغ رشوه‌ای هست که ادعا میشه قطری‌ها برای امتیاز میزبانی جام جهانی به فیفا دادند.

قطر بارها متهم شده که میزبانی جام جهانی رو با پرداخت رشوه بدست آورده. سپ بلاتر، رئیس سابق فیفا که همیشه این موضوع رو رد می‌کرد، اخیرا از نقش نیکولا سارکوزی، رئیس جمهور وقت فرانسه در این ماجرا پرده برداشت. ظاهراً این حمایت سارکوزی به دلیل ولخرجی‌های قطری‌ها در فوتبال فرانسه‌ست. قطر با خرید باشگاه پاریسن ژرمن و شکستن رکورد گرون‌ترین نقل و انتقالات فوتبال در جهان، تقریبا 2 میلیارد دلار یعنی به اندازه کل ثروت پادشاه جوانش در فوتبال فرانسه هزینه کرده…

کارگران مهاجر در قطر

در قطر تعداد مردان چهار برابر زنان هست. چون این کشور با 2.5 میلیون نفر جمعیت، مورد هجوم گسترده مردانی هست که برای کارگری و تأمین مخارج خانواده‌شون به اونجا مهاجرت کردند.

وضعیت کارگران مهاجر که در قطر برای ساخت استادیوم‌های جام جهانی کار کردن فاجعه بار توصیف می‌شود. به گزارش گاردین 6500 نفر از کارگران خارجی در مسیر آماده‌سازی استادیوم‌ها جان خودشون رو از دست دادند. اسپانسرِ تیم‌های ملی بلژیک و هلند، جام جهانی فوتبال در قطر رو به همین دلیل تحریم کردن. همچنین آلمان، نروژ و دانمارک از جمله کشورهایی بودن که در دور مقدماتی جام جهانی، اعتراض‌شون به وضعیت بد کارگران مهاجر در قطر رو نشون دادند. طبق گزارشات بین‌المللی، سالانه بیش از 10 هزار کارگر خارجی در کشورهای عربِ حوزه خلیج فارس میمیرن که بیشترین آمار تلفات مربوط به عربستان و امارات میشه.

پایگاه نظامی ناتو

بزرگترین تاسیسات نظامی ناتو در خاورمیانه در غرب دوحه، پایتخت قطر واقع است. این پایگاه میزبان ۱۱ هزار سرباز ناتو و ۱۰۰ هواپیمای جنگیه. قطری‌ها سال 1996 با هدف تقویت قدرت نظامی خودشون از تاسیس این پایگاه حمایت کردند. اما تا الان نه‌تنها از اون برای تامین امنیت قطر استفاده نشده بلکه به نوعی استقلال این کشور رو هم زیر سوال برده.

کشور کوچکِ قطر یکی از بالاترین میزان مصرف سرانه آب در جهان رو داره. هر فرد قطری در روز حدود 500 لیتر آب مصرف میکنه که یک رکورد منفی در دنیاست.

تلویزیون معروف الجزیره متعلق به دولت قطره. گرایش سیاسی این شبکه اونو به مهم‌ترین تلویزیون مخالف امریکا و اسرائیل در بین کشورهای عربی تبدیل کرده. سال 2003 در جریان پوشش خبری و افشای پشت پرده‌های حمله امریکا به عراق، تلویزیون الجزیره تحت فشارهای زیادی قرار گرفت. بستن دفتر الجزیره در عراق و قتل عمدی خبرنگارانش در این کشور هم از جمله این موارد بود. همچنین این رویکرد سیاسی الجزیره در سال‌های اخیر باعث اختلاف دو کشور همسایه یعنی قطر و عربستان شده. سعودی‌ها که طرفدار سیاست‌های سکولار هستن، بارها تلاش کردن تا مالکیت الجزیره رو بدست بیارن اما هیچ‌وقت موفق نشدن.

میدان گازی مشترک با ایران

میدان گاز طبیعی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی دنیاست که در سال 1971 کشف شد. این میدان مشترک بین ایران و قطر از حدود 20 سال قبل به بهره‌برداری رسید. قطری‌ها در سال‌های اول، بیش از دو برابر ایران در این میدان مشترک گاز تولید میکردن. اما با افتتاح فازهای متعدد پارس جنوبی، ایران از شریک قطری خودش سبقت گرفت.

واقعیت‌های کشور قطر
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *