کشور کاستاریکا

کاستاریکا، کشور صلح‌طلب‌های بی‌دفاع!

کاستاریکا کشوری نزدیک به خط استوا هست که هر روز، طلوع و غروب خورشید در اون به صورت همزمان اتفاق میافته. کریستف کلمب در زمان مواجهه با مردم کاستاریکا، اونها رو صلح‌طلب و فاقد سلاح توصیف کرد. به طوری که با 50 مرد نظامی تحت کنترل و بردگی در میان. طبق قانون اساسی از زمان استقلال کاستاریکا، این کشور از داشتن ارتش محروم شد. اما هزینه‌های امنیتی این کشور بیش از 450 میلیون دلار در ساله. در حالی که قرار بود با حذف مخارج نظامی، این رقم به سلامت، آموزش و مبارزه با فقر اختصاص پیدا کنه. به دلیل نداشتن نیروی امنیت مرکزی، کاستاریکا به مسیر اصلی قاچاق مواد مخدر در آمریکای مرکزی تبدیل شد. دولت این کشور سالانه میلیون‌ها دلار هزینه می‌کنه اما با وجود کمک‌های خارجی توان غلبه بر قاچاقچیان رو نداره.

فرهنگ و اقتصاد در کاستاریکا

کاستاریکا سالانه میزبان 2.5 میلیون گردشگر خارجیه که این رقم معادل نیمی از جمعیت کشورشه. درآمد کاستاریکا از صنعت گردشگری بیشتر از تولید موز، آناناس، قهوه و سایر محصولات صادراتی در این کشوره. طبق گزارش موسسه مطالعات خانواده آمریکا، کاستاریکا بالاترین نرخ تولد فرزندان نامشروع در دنیا رو داره. بیشتر اونا حتی تحصیلات دبیرستان‌شون رو هم تموم نمی‌کنند و کارگران ساده محسوب میشن.

وابستگی شدید به واردات باعث شده قیمت مواد غذایی و انرژی در کاستاریکا، اون رو در ردیف گرون‌ترین کشورهای جهان قرار بده.  یک پنجم از مردم کاستاریکا در فقر شدید به سر می‌برند. به همین دلیل بسیاری از کودکان این کشور قربانی استثمار جنسی هستند. از کاستاریکا به عنوان «پایتخت تن‌فروشی کودکان در نیمکره غربی» یاد میشه. نیمی از ثروت کاستاریکا در اختیار 10 درصد از جامعه قرار داره. کمبود نیروی کار متخصص، منجر به اختلاف شدید دستمزد و افزایش نابرابری اقتصادی در این کشور هست. کمپانی‌های بزرگ مثل Intel، hp، Dell و حتی برخی شرکت‌های دارویی آمریکا خط تولید محصولات‌شون رو به کاستاریکا منتقل کردند. البته اونها این کار رو برای فرار از پرداخت مالیات انجام میدن.

واقعیت‌های کشور کاستاریکا
پلاسما در اینستاگرام

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *